Friday, September 26, 2008

AHLI MAJLIS PAS KUBANG PASU DI DESAK BERI PENJELASAN DAN PERTANGGUNGJAWAPAN BERHUBUNG ISU ‘PARKING’

JITRA - Laporan Mesyuarat Penuh Majlis Daerah Kubang Pasu berhubung dengan keputusan undian berkaitan isu bayaran letak kereta berkupon yang ingin dilaksanakan di Pekan Jitra dan Bandar Darulaman yang diibaratkan menang dalam kalah serta tidak mendapat restu dari Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, maka ia perlu diberi penjelasan dan pertanggungjawapan sepenuhnya dari mereka yang terlibat.

Sesungguhnya, sikap oleh sekurang-kurangnya empat orang Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang bersetuju kepada perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon oleh Majlis Daerah Kubang Pasu amat memalukan PAS.

Laporan yang diperolehi bahawa ketua-ketua bahagian dan ex-officeo Majlis Daerah Kubang Pasu serta pegawai-pegawai dalam Majlis Daerah Kubang Pasu merasa terkejut dan hairan dengan hasil undian dan keputusan berhubung isu bayaran letak kereta berkupon yang di lihat tidak senada ataupun solid. Di mana ia memberi gambaran bahawa hanya 6 orang sahaja dikalangan Ahli Majlis yang menentang perlaksanaan bayaran ketak kereta berkupon yang ingin diperkenalkan oleh Majlis Daerah Kubang Pasu dan 9 orang Ahli Majlis lagi bersetuju ia dilaksanakan selewat-lewatnya pada 1 Januari tahun depan.

Oleh kerana ia merupakan suatu keputusan yang melibatkan dasar, sudah semestinya ia akan memberi kesan terhadap intergriti dan kewibawaan Ahli Majlis selaku pengubal dasar dalam kerajaan yang diamanahkan oleh rakyat.

Sehubungan itu, PAS Kawasan Kubang Pasu di minta supaya mendapatkan penjelasan dan pertanggungjawapan dari mereka yang terlibat, khususnya yang telah memberi undi mahu melaksanakan bayaran letak kereta berkupon tersebut, walaupun pada awal tahun depan.

Menurut Che Halim Ismail, Ketua Penerangan PAS Kubang Pasu bahawa perkara ini akan dibangkitkan dalam Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kawasan Kubang Pasu akan datang.

Baginya, tindakan sebahagian Ahli Majlis yang mengundi untuk melaksanakan bayaran letak kerata berkupon tersebut amat tidak wajar dan mendukacitakan, sekaligus menggambarkan mereka tidak faham serta menghayati kandungan manifesto Pilihanraya PAS yang lalu.

Pandangannya itu turut disokong oleh Hj Zabedi Usop, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kubang Pasu yang jelas menentang perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon oleh Majlis Daerah Kubang Pasu.

Hj. Zabedi berkata, beliau amat terkejut apabila mendapat tahu hanya 6 orang sahaja Ahli Majlis yang mengundi membatalkkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon berbanding 9 orang lagi mengundi supaya ia dilaksanakan.

Beliau juga bersetuju supaya isu ini dibangkitkan dalam Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kubang Pasu bulan hadapan supaya mereka yang terlibat boleh memberi penjelasan serta pertanggungjawapan, khususnya di atas amanah selaku pembuat dasar kerajaan di peringkat kerajaan tempatan.

No comments: