Friday, September 26, 2008

USTAZ FAWWAZ FADZIL MOHD NOOR MINTA MAJLIS FATWA BINCANG ISU ISA DARI SEGI HUKUM ISLAM

PULAU PISANG - PAS Cawangan Pulau Pisang telah menjemput Ustaz Fawwaz Fadzil iaitu anak bongsu Al-Marhum Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor menyampaikan tazkirah selepas Solat Tarrawih malam tadi.

Program tersebut turut dihadiri oleh Ketua Penerangan PAS Kubang Pasu, Che Halim Ismail dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kubang Pasu iaitu saudara Abdul Razak Omar dan Abdul Hamid Mat Akhir, di samping pimpinan PAS cawangan-cawangan yang berdekatan.

Kepetahan Ustaz Fawwaz menyampaikan tazkirah, mengingatkan kembali para hadirin kepada kehebatan Al-Marhum Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor, Presiden PAS yang amat kita sayangi semasa beliau hidup dan memimpin Jamaah PAS.

Di dalam ucapan yang disampaikan, Ustaz Fawwaz secara terbuka meminta supaya Majlis Fatwa Kebangsaan tampil memberi fatwa berhubung isu ISA dari segi hukum Islam.

Menurutnya, jika ulamak-ulamak PAS yang membuat fatwa berhubung ISA, sudah pasti pihak kerajaan UMNO/BN yang memerintah akan menuduh ia berunsur politik, tetapi jika fatwa itu dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan sudah pasti ia tidak dapat disanggah oleh pihak kerajaan sekarang.

Baginya, ISA merupakan hukum yang zalim kerana ia tidak mengikut lunas-lunas Islam. Ini kerana dalam perundangan Islam, sesuatu kesalahan tersebut ia terlebih dahulu perlu dibicarakan di depan hakim yang adil.

Beliau menegaskan, “ISA adalah hukum yang zalim dan perlu ditentang oleh rakyat supaya keadilan dapat ditegakkan di dalam negara kita”, ujarnya lagi.

“ISA adalah suatu hukuman yang tidak terkandung dalam ajaran Islam dan ia telah menyebabkan ramai rakyat yang menderita tanpa di beri peluang untuk membela diri”, ujarnya lagi.

No comments: