Sunday, September 28, 2008

ISU PAK LAH DAN NAJIB TUN RAZAK

BANDAR DARULAMAN - Pelbagai perkara berlaku dalam bulan puasa ini, khususnya yang melibatkan Pak Lah - Najib Tun Razak, UMNO dan juga Pakatan Rakyat. Paling terbaru ialah isu penangguhan pemilihan UMNO pada bulan Mac tahun depan, persetujuan Pak Lah percepat proses transisi kuasa kepada Najib serta pertukaran potfolio secara suka sama suka antara Pak Lah dan Najib Tun Razak.

Sesungguhnya ia amat menarik dibincangkan serta mengamit perhatian ramai pihak terutamanya dikalangan ahli-ahli UMNO sendiri, di samping para penganalisa politik dan pesaing politiknya membuat analisa.


Adakah semua ini suatu perancangan politik dalaman UMNO itu sendiri yang mahu menyekat kemaraan Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan pusat, sekaligus untuk mengurangkan krisis dalaman UMNO yang kian membarah serta membusuk.

Kini situasi dalaman UMNO semakin goyah dan bercelaru sehingga berlaku beberapa perkara pelik. Antaranya ialah :-

Isu 2010 Pak Lah Serah Kuasa Kepada Najib Tun Razak - Umum telah ketahui bahawa sebelum ini Pak Lah menyatakan akan berundur pada Julai 2010 tetapi sekarang ia kata akan serahkan kuasa lebih awal kepada Najib Tun Razak. Sekonyong-konyong Pak Lah kata proses peralihan kuasa akan berlaku lebih awal dari tarikh asal.

Isu Pemilihan UMNO - Dalam isu pemilihan UMNO yang sepatutnya berlaku bulan Disember telah ditangguhkan ke bulan Mac tahun depan. Alasan kukuh langsung tidak ada serta menimbulkan pelbagai spekulasi dari dalam dan luar UMNO sendiri serta merumitkan lagi keadaan.

Isu Pertukaran Potfolio - Secara tergesa-gesa Pak Lah tukar potfolio atau kementerian dengan Najib tun Razak pada minggu lepas. Tindakan Pak Lah telah menimbulkan banyak persoalan dan andaian. Apapun, Pak Lah dan Najib tidak boleh lari dari tanggapan umum bahawa meraka sekarang sedang bermain catur sesame sendiri dan aka nada hulubalang yang akan dikorbankan.

Mohd Jamal Nasir, Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu memberi komen berhubung isu-isu tersebut dengan mengatakan UMNO telah terperangkap dalam situasi politik negara yang diaturkan oleh Anwar Ibrahim melalui Pakatan Rakyat, di mana Ketua Pembangkang tersebut secara tegas dan yakin mengumumkan bersedia mengambil alih kerajaan Persekutuan dari UMNO/BN”.

“Ini telah menyebabkan berlaku tekanan dalaman secara psikologi kepada kedua-dua pemimpin teringgi UMNO tersebut, yang sememangnya takut kehilangan kuasa yang mereka miliki sejak dari dulu lagi”, ujarnya lagi.

Tindakan adalah strategi serampang 2 mata dan bersifat komestik semata-mata yang cuba ditonjolkan kepada rakyat bahawa akan berlaku suatu proses transisi kuasa dalam masa terdekat, sekaligus menyakinkan pihak-pihak yang mempertikai kewibawaan Pak Lah supaya mengurangkan serangan kepadanya supaya fokus utama UMNO ialah menghalang proses transisi kuasa kepada Pakatan Rakyat pada bulan Oktober atau bulan-bulan mendatang.

Bagi Mohd Jamal, “walapun Pak Lah mengumunkan pemilihan UMNO akan ditangguhkan pada Mac depan dengan harapan ia tidak menimbulkan banyak masalah, namun ia tetap akan menambahkan lagi keributan dalam parti UMNO tersebut”.

“Senario ini jelas sekali memperlihatkan bahawa sebahagian pemimpin dan ahli-ahli UMNO merasakan Pak Lah adalah liabiliti kepada parti UMNO dan kerajaan pusat yang mereka kuasai” tambahnya.

Mohd Jamal optimis bahawa keputusan yang di buat kebelakangan ini oleh Pak Lah ataupun UMNO adalah kerana kaitannya dengan kemaraan Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan Persekutuan seperti yang dicita-cita oleh generasi Malaysia hari ini”.

No comments: