Saturday, September 20, 2008

ISU KERAJAAN BARU - JAMAL SOKONG KENYATAAN PRESIDEN PAS

Memetik laporan Harakahdaily pada hari Khamis lalu, Mohd Jamal Nasir, Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Kubang Pasu menyokong kenyataan yang disampaikan oleh Presiden PAS, YB Dato’ Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang berhubung isu menyertai perubahan kerajaan di peringkat pusat yang menjadi fokus oleh kepimpinan parti dalam Pakatan Rakyat dengan syarat kerajaan pusat nanti mestilah dipandu oleh Islam.
Kenyataan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika menyampaikan Ceramah Nuzul Quran Dan Penjelasan Isu 16 September di Kompleks PAS Kedah baru-baru ini.
Tuan Guru Hj. Abdul Hadi menegaskan "sekarang kita dalam usaha membuat perubahan walaupun disebut 16 September, sudah lepas 16 September hari ini. Walaupun sudah lepas, tetapi kita berusaha hendak buat perubahan, perubahan untuk menukar kerajaan.
"PAS akan menyertai perubahan kerajaan ini dengan syarat. Syaratnya ialah kerajaan ini mestilah dipandu oleh Islam. Dipandu oleh orang-orang Islam. Ini syarat yang dikenakan oleh PAS," tegas beliau.
Tuan Guru Hj Abdul Hadi Menambah, jika syarat ini tidak dipenuhi, PAS tidak akan menyertai perubahan tersebut. Pun begitu, katanya, sehingga hari ini PAS melihat tanda-tanda awal bahawa syarat itu hendak diterima.
"Tetapi kalau syarat itu tidak diterima, kita teguh dengan prinsip. Kita minta pengikut-pengikut PAS setia dengan perjuangan. Ikut arahan, jangan lari dari jamaah biar apa sekalipun berlaku. Ini tanggungjawab dan kewajipan, tegasnya lagi.
Sehubungan penegasan oleh Presiden PAS, Mohd Jamal meminta seluruh ahli dan penyokong PAS supaya jangan terlalu ghairah dengan proses pembentukan kerajaan baru tersebut tanpa melakukan sesuatu yang boleh memperkasa PAS di semua peringkat.
“Di Kubang Pasu ahli-ahli PAS harus sedar tentang tanggungjawab dan peranan masing-masing, khususnya dalam usaha menarik sokongan rakyat dari pelbagai lapisan agama, kaum dan budaya supaya pada PRU 13 akan datang kita dapat menyumbangkan kemenangan dengan kepada PAS, sekaligus menguatkan kerajaan Pakatan Rakyat yang di pimpina oleh PAS, Insya allah, ujarnya.
Beliau menambah, “Kepimpinan PAS di peringkat Pusat dan Negeri tahu bagaimana untuk menyusun startegi bagi memastikan kerajaan baru yang akan di bentuk dapat memberi keuntungan kepada umat Islam dan orang Melayu, di samping tidak melupakan kepada bangsa-bangsa lain yang merupakan warganegara di Malaysia”.

No comments: