Saturday, September 27, 2008

LAGI ISU PARKING

BANDAR DARULAMAN – Umum ketahui bahawa Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang mewakili Kerajaan Pakatan Rakyat dari PAS dan PKR dalam daerah Kubang Pasu berjumlah seramai 15 orang.

Di mana, 15 orang Ahli Majlis tersebut mewakili dua Parlimen dalam daerah Kubang Pasu iaitu Parlimen Kubang Pasu dan Parlimen Jerlun.

Ahli Majlis yang mewakili PAS di Parlimen Kubang Pasu ialah seramai 6 Orang yang terdiri Tuan Hj. Abdul Aziz Jusoh selaku Ketua Whip juga merupakan Naib Yang DiPertua PAS Kubang Pasu , Ustaz Yusof Ahmad, Setiausaha Whip merangkap Ketua Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu, Ustaz Masduki Abdullah, Timbalan Yang DiPertua PAS Kubang Pasu, Dr. Rohani Abdul Mutalib, Ketua Dewan Mulsimat PAS Kubang Pasu, Hj. Abdul Rahman Dai dan Hj. Ismail Ahmad, kedua-duanya Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kubang Pasu.

Bagi Parlimen Jerlun pula, 3 orang Ahli Majlis dilantik mewakili PAS iaitu Tuan Hj. Abdul Wahab Rahman, Abdul Aziz Hatt dan Hj. Othman. Di mana-mana jumlah keseluruhan Ahli Majlis yang mewakili PAS Kubang Pasu dan Jerlun adalah seramai 9 orang dan selebihnya iaitu 6 orang diwakili oleh PKR. Ini bermakna, jumlah Ahli Majlis mewakili PAS ialah 9 orang dan PKR pula ialah seramai 6 orang dengan jumlah keseluruhannya ialah 15 orang.

Hairannya, dari 15 orang Ahli Majlis yang mewakili PAS dan PKR yang membuang undi untuk menentu dasar berhubung bayaran letak kereta berkupon di Pekan Jitra dan Bandar Darualaman telah menghasilkan 4 jenis keputusan.

Maksudnya, Ahli Majlis telah berpecah kepada 4 kumpulan iaitu kumpulan pertama, seramai 6 orang bersetuju membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon, kumpulan kedua pula seramai 5 orang yang mengundi supaya perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon ditangguhkan sehingga 1 Januari depan, kumpulan ketiga iaitu seramai 3 orang bersetuju supaya perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon diteruskan dan kumpulan keempat pula ialah seorang sahaja yang telah merosakkan kertas undi yang boleh disifatkan tidak boleh membuat pendirian ataupun bersifat bebal.

Kesimpulan yang boleh di buat ke atas perkara ini ialah hanya 6 orang sahaja dari 15 orang Ahli Majlis yang telah dilantik berjaya menggunakan kuasa mereka dengan tepat serta memahami dasar kerajaan negeri Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan YAB Dato Seri Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak selaku Menteri Besar Negeri Kedah Darul Aman yang mempelopori slogan Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua. Selebihnya, iaitu 9 orang Ahli Majlis tersebut adalah mereka yang tidak peka serta meremehkan perasaan dan kehendak rakyat.

Tinjauan pendapat yang di buat terhadap beberapa orang ahli PAS yang mengetahui perkara ini jelas merasa kecewa dan marah terhadap 9 orang Ahli Majlis yang tidak mengundi untuk membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon tersebut.

Apa yang jelas, mereka yang terlibat akan dipersoalkan tentang kebijaksanaan ataupun kewajaran mereka bertindak sedemikian.

Kaman Jaapar, Setiausaha PAS Kg. Bukit Wang berkata, sikap Ahli Majlis yang menyokong perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon adalah mendukacitakan serta perlu dipersoalkan oleh ahli-ahli PAS”.

Mereka adalah wakil kita dan mereka dilantik oleh PAS. PAS telah mempertegaskan akan membela kesejahteraan rakyat dalam negara ini”, ujarnya lagi.

Bagi Idris Hassan, ahli PAS Kg. Lubuk Kawah pula, “sungguh tidak rasional mereka (Ahli Majlis) mahukan bayaran letak kereta berkupon dilaksanakan kerana sekarangpun rakyat telah dibebankan dengan pelbagai kos sara hidup ekoran dari kekalutan ekonomi negara dan global yang berlaku”.

“PAS Kawasan mesti memastikan bahawa Ahli Majlis yang dilantik dapat memikul tanggungjawab dengan mengutamakan kepentingan rakyat daripada kepentingan sekelompok manusia lain” tambahnya dengan sinis.

Komen daripada Rosli Omar, mantan Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu pula, “Ahli Majlis jangan membuat keputusan berdasarkan kemampuan mereka semata-mata, sebaliknya membutakan mata melihat keperitan rakyat terbanyak”.

“Apakah mereka sudah lupa bahawa antara punca UMNO/BN dibenci dan di tolak oleh rakyat dalam PRU 12 lalu adalah kerana sikap para pemimpin mereka yang tidak mempedulikan kesengsaraan rakyat” katanya lagi.

Rosli menambah, “Ahli Majlis berkenaan mestilah merasa malu dan kembali semula melihat asas perjuangan PAS secara keseluruhan ataupun belajarlah dari kerajaan Kelantan bagaimana mereka melayan dan mengutamakan kepentingan rakyat dalam hal-hal yang melibatkan penguatkusaan undang-undang dan seumpamanya”.

No comments: