Monday, September 22, 2008

KENYATAAN NAIB PRESIDEN MCA BERSIFAT PROVOKASI

Memetik laporan akhbar Utusan Malaysia (22 September) hari ini iaitu Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim Siang Chai berkata akan wujud ketegangan dan mencetuskan suasana tidak baik kepada perniagaan dan ekonomi jika semua parti berasaskan kaum Cina berpihak kepada pembangkang dan hanya parti berasaskan orang Melayu menjadi parti memerintah.

Hj Zabedi Usop, Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Kubang Pasu menyangkal kenyataan Naib Presiden MCA tersebut dengan mengatakan dakwaan yang dibuat olehnya adalah terlalu dangkal dan tidak masuk akal.

Beliau mendakwa, mengapa Naib Presiden MCA tersebut boleh beranggapan begitu kerana semata-mata sokongan masyarakat Cina terhadap Pakatan Rakyat.

Baginya kenyataan oleh Naib Presiden MCA tersebut bersifat provokasi, sekaligus menakut-nakutkan masyarakat Cina untuk memberi sokongan dan kepercayaan kepada kerajaan baru Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh PAS, PKR dan DAP.

“Kejatuhan ekonomi negara pada hari ini adalah berpunca dari sikap dan kegagalan kerajaan UMNO/BN yang memerintah menguruskan ekonomi negara dengan telus dan bijaksana, ekoran daripada banyaknya amalan rasuah serta pembaziran” ujarnya lagi.

Sehubungan itu, Zabedi mencabar Naib Presiden MCA membuktikan dakwaannya kepada rakyat bahawa jika Pakatan Rakyat yang memerintah dengan sokongan kaum Cina akan menyebabkan negara mengalami kejatuhan ekonomi serta wujud ketengangan kaum.
Harakahdaily melaporkan bahawa, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub berpendapat kenyataan Donald Lim Siang itu mengambarkan satu sikap perkauman yang sempit.

Beliau juga menjelaskan bahawa kenyataan itu mengambarkan bahawa MCA kini berada dalam keadaan terdesak dan parti tersebut tidak memahami erti demokrasi yang sebenarnya.
"MCA sebenarnya menghadapi masalah yang sama dengan Umno iaitu parti itu juga sedang menuju kehancuran," kata beliau.

Salahuddin juga menegaskan bahawa pendapat yang dikeluarkan oleh Naib Presiden MCA itu mengambarkan bahawa MCA sebenarnya merupakan sebuah parti chauvenist Cina.
"MCA sering menuduh DAP sebagai parti chauvenist Cina sedangkan hakikatnya mereka yang bersifat begitu," tegas beliau.

Beliau turut menegaskan bahawa MCA dan Umno adalah merupakan dua buah parti yang sering mewujudkan masalah kaum di negara ini.

No comments: