Friday, September 26, 2008

MENGAPA AHLI MAJLIS TIDAK SEPAKAT MEMBATALKAN PERLAKSANAAN BAYARAN LETAK KERETA BERKUPON

CHANGLON - Walaupun isu bayaran letak kereta berkupon di Pekan Jitra dan Bandar Darulaman telah selesai dengan kelebihan 2 undi bersetuju membatalkan perlaksanaannya, namun ia menimbulkan beberapa persoalan yang perlu dirungkaikan, khususnya berkaitan sikap dan watak Ahli Majlis yang mewakili PAS dan PKR.

Ini kerana dalam proses membuat keputusan berhubung isu bayaran letak kereta berkupon ia telah dijalankan secara undian. Di mana, 15 orang Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang mewakili PAS dan PKR ( 9 : PAS dan 6 : PKR ) telah diberi peluang untuk membuat keputusan di atas tiga cadangan yang ditetapkan iaitu (1) Bersetuju diteruskan (2) Bersetuju ditangguhkan (3) Bersetuju dibatalkan terus.

Setelah undian di buat, 7 undi memilih jawapan bersetuju dibatalkan terus, 5 undian bersetuju ditangguhkan, 3 undian bersetuju diteruskan dan 1 undian rosak.

Menurut sumber dipercayai bahawa, 7 undian yang menyokong membatalkan terus perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon adalah termasuk undian yang diberikan oleh Yang DiPertua Majlis Daerah Kubang Pasu iaitu Datin Barni Mohd Noor. Ia merupakan keputusan yang mengejutkan kerana tiga sebab. Pertamanya, hanya 7 undi sahaja yang mengundi membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon, Kedua ialah 1 undi dari 7 undi adalah dari Datin Barni Mohd Noor yang dianggap sebagai penyokong kuat kepada hasrat melaksanakan bayaran letak kereta berkupon dan Ketiga, 9 orang Majlis Daerah yang mewakili PAS dan PKR memilih mahu melaksanakan bayaran letak kereta berkupon tersebut, walaupun terpaksa menunggu sehingga 1 Januari akan datang.

Walaupun perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon telah dibatalkan, namun dari segi moralnya keputusan tersebut bolehlah dianggap kalah serta tidak mendapat restu majoriti Ahli Majlis kerana hanya 6 orang sahaja yang memberi undi, sebaliknya 9 lagi tidak menyokong membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon tersebut.

Ironinya, ada dikalangan Ahli Majlis yang terus memarahi rakan-rakan yang memberi undi membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon tersebut tanpa sebarang sebab dan tujuan yang boleh difahami.


Jika keputusan undian kita huraikan ke atas sikap dan pendirian Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, maka bolehlah kita beranggapan bahawa 9 orang Ahli Majlis adalah seperti berikut :-

(1) Bersetuju perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon di Peakn Jitra dan Bandar Darulaman dijalankan, walaupun terpaksa menunggu sehingga 1 Januari depan.

(2) Janji dan komitmen mereka untuk memperjuang dan membela hak rakyat adalah merupakan kata-kata politik yang kosong, sekaligus bersifat retorik semata-mata.

(3) Mereka merupakan Ahli Majlis yang gagal menyelami dan menghayati, apatah lagi berusaha untuk merealisasikan hasrat kerajaan Pakatan Rakyat melalui slogan “
Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua”.

Di sini kita ingin bertanya, apakah yang mendorong Ahli Majlis Pakatan Rakyat di Kubang Pasu bersetuju untuk melaksanakan bayaran letak kereta berkupon tersebut ?

Sedarkah mereka bahawa, sikap mereka hanya mengundang rasa kekecewaan dan dukacoita diklangan aktivis parti, rkayat dan pemgguna, khususnya yang telah memberi undi kepada PAS dan PKR dalam PRU 12 lalu.

Percayalah Ahli Majlis yang terlibat akan dihukum serta tidak dihormati lagi.

Benarlah jika menyoroti kembali cerita-cerita bahawa perlaksanaan letak kereta berkupon ini sememangnya dipersetujui oleh Ahli Majlis semasa ia dibentangkan pada awal Jun lalu, tetapi persetujuan ini telah bertukar kepada penentangan oleh Ahli Majlis setelah mendapat reaksi yang negatif dari aktivis PAS, rakyat dan pengguna.

Ada Ahli Majlis bila dipersoalkan tentang kewajaran melaksanakan bayaran letak kereta berkupon, beliau menjawap dengan sinis bahawa rakyat atau pengguna yang tak mahu membeli kupon letak kereta, mereka boleh meletakkan di tempat lain saja.

Beberapa alasan lain dikemukana sebagai kewajaran melaksanakan bayaran letak kereta berkupon tersebut antaranya ialah untuk mengurangkan kesesakan lalu-lintas di Pekan Jitra dan Bandar Darulaman, khusus di musim perayaan seperti Hari Raya Aidil Fitri, di samping sabagai sumber pendapatan Majlis daerah Kubang Pasu.

Sehubungan itu, aktivis PAS yang mendukong aspirasi Kubang Pasu, Harapan Baru di minta supaya tampil kehadapan memberi teguran kepada Ahli Majlis berhubung dengan isu ini supaya kejadian yang serupa tidak akan berulang lagi.

Insiden ketidak sepakatan Ahli Majlis dalam membuat keputusan, apa lagi menyebelahi kehendak rakyat seperti isu bayaran letak kereta berkupon ini perlu dijadikan sebagai suatu pengajaran serta di ambil perhatian serius.

Ini kerana mereka dilantik oleh parti, bukannya mereka menjadi Ahli Majlis kerana taraf pendidikan ataupun melalui permohonan seperti proses memohon pekerjaan. Oleh itu mereka berhak ditegur dan di beri ingatan supaya setiap langkah dan keputusan yang mahu di ambil bukan bersandarkan kepada otak diri sendiri tetapi mestilah mendapatkan sokongan dari akar umbi, khusus ahli-ahli parti.

Kita tidak mahu hanya menjadi ahli-ahli dan pengikut setia semata-mata, sebaliknya dinafikan aspirasi untuk memastikan hasrat kepimpinan PAS khususnya di peringkat negeri dan pusat supaya mengembeling tenaga, masa, wang rimggit dan segala-galanya dalam usaha mempertahankan kemenangan kerajaan Pakatan Rakyat dalam PRU 13 akan datang, Insya allah.

No comments: