Monday, November 10, 2008

AHLI MAJLIS KUBANG PASU SANGGUP BERDEBAT ?

Pertamanya, marilah sama-sama kita semua selaku ahli PAS menyampaikan salam takziah dan bacaan Al-Fhatihah kepada Allahyarham ayahanda saudara Kaman Jaapar, mantan Setiausaha Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu yang telah kembali kerahmatullah pada petang tadi. Semoga pemergian ayahanda tersayangnya diberi limpah rahmat dan keredhaan dari Allah SWT.

Keduanya, penulis ingin memberi respon terhadap isu bayaran letak kereta berkupon yang sedang hangat diperkatakan sejak dari malam kelmarin, khususnya oleh AJK PAS Kubang Pasu, Ahli Majlis Pro Rakyat serta ahli-ahli PAS berhubung tindakan 'khianat' beberapa orang Ahli Majlis PAS Kubang Pasu kerana tidak bersetuju membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon oleh Majlis Daerah Kubang Pasu.

Maklumat yang penulis perolehi bahawa isu parking yang disiarkan oleh blog ini telah mendapat respon, khususnya Ahli Majlis yang terlibat.

Menurut sumber yang boleh dipercayai bahawa, salah seorang Ahli Majlis iaitu Abdul Rahman Dai' telah menyatakan kesanggupannya berdebat dengan mana-mana pihak yang menuduhnya sebagai pengkhianat kepada PAS. Hal ini heboh diperkatakan oleh beberapa AJK PAS Kubang Pasu yang telah datang mengunjungi jenazah ayahanda saudara Kaman Jaapar di rumahnya di Kg Sampang, Bukit Wang.

Jika benar maklumat yang diterima oleh penulis, ia bermakna Ahli Majlis yang berkenaan cuba untuk mempertahankan tindakannya yang sememangnya SALAH dari sisi amal jamaie dalam sebuah Jamaah Islamiyyah (PAS). Sekaligus memperlihatkan kesombongan dan kejahilannya dalam menjunjung prinsip-prinsip asas dan akhlak dalam berjemaah, di samping cuba untuk menegakkan benang yang basah.

Malam tadi, penulis sempat bertemu beberapa orang Ahli Jawtankuasa PAS Kawasan Kubang Pasu dan Ahli Majlis Pro Rakyat untuk mendapatkan komen mereka terhadap berita yang mengatakan saudara Abdul Rahman Dai' sanggup untuk berdebat dengan sesiapapun yang menuduhnya sebagai pengkhianat kepada Jamaah PAS. Cukup mengejutkan penulis, apabila di antara AJK PAS aAwasan Kubang aAsu dan Ahli Majlis yang ditemui bersedia untuk menjadi wakil kepada 'Pasukan Pro Rakyat' untuk berdebat dengan Abdul Rahman Dai'.

Nampaknya, isu penguatkuasaan bayaran letak kereta berkupon sekarang telah bertukar kepada isu debat pula seperti mana yang dihajati oleh Ahli Majlis yang berkenaan.

Persoalannya ialah adakah wajar Abdul Rahman Dai' untuk mengajak mana-mana pihak yang telah melabelnya sebagai pengkhianat berdebat?

Persoalan yang ingin dibangkitkan oleh penulis kepada Abdul Rahman ialah untuk apa debat itu diadakan. Apakah dengan adanya debat tersebut, isu penguatkuasaan bayaran letak kereta berkupon itu boleh ditarik balik oleh Majlis Daerah Kubang Pasu dan tindakannya membelakangkan keputusan PAS Kawasan Kubang Pasu supaya membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon itu boleh dianggap selesai.

Bagi penulis ialah Abdul Rahman tidak perlu berdebat kerana jika bertanya kepada mana-mana ahli PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat memang jelas mereka juga akan mengatakan bahawa tindakan oleh Abdul Rahman adalah salah dan tidak keterlaluan dikatankan sebagai pengkhianat kepada PAS. Inilah bayaran yang perlu di bayar oleh Abdul Rahman, apabila beliau sanggup membelakang keputusan Jamaah yang di buat secara syura dalam Mesyuarat PAS Kawasan Kubang Pasu.

Namun penulis juga akan bersetuju jika Abdul Rahman beriya-iya untuk diadakan debat untuk mempertahankan tindakannya, sekaligus mungkin untuk membuktikan kepada seluruh AJK PAS Kubang Pasu, Ahli Majlis Pro Rakyat, ahli-ahli PAS dan pendokong Pakatan Rakyat di Kubang Pasu bahawa dia adalah individu yang terhebat, bijak dan pro kerajaan Pakatan Rakyat.

Penulis ingin menyatakan di sini, jika benar Abdul Rahman berhasrat berdebat untuk memberi kebaikan kepada PAS Kubang Pasu, maka penulis bersedia mencari pengajurnya dan berkemungkinan juga BAGUS sebuah badan bertindak untuk menanggani isu parking boleh dipertanggujawabkan.

Apapun, kita minta Abdul Rahman cuba nyatakan hasratnya secara bertulis kepada Koordinator BAGUS iaitu saudara Idris Hj. Hassan yang juga merupakan Penolong Setiausaha Agung PEMBELA pada masa yang terdekat.

No comments: