Saturday, November 22, 2008

ISU BABI BERNIAT JAHAT

JANGAN BIAR MEDIA KELIRUKAN RAKYAT

Seluruh Negara menjadi gembar apabila media pro UMNO/BN, sekali lagi mainkan ISU BABI. Beberapa bulan lalu, isu babi telah dipolimek di negeri Selangor yang dipimpin oleh Tan Sri Khalid Ibrahim, MB Selangor. Kini giliran kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Kedah pula yang diterajui oleh PAS.

Merata-rata orang bercakap tentang babi iaitu seekor binatang yang dijadikan oleh Allah SWT yang dari segi hukum syaraknya, orang Islam haram memakannya. Bagi orang Melayu khususnya babi adalah suatu yang menjijikkan, di mana bila terserempak dengan lori yang membawa binatang tersebut mereka akan berludah-ludah sampai habis air liur, sebaliknya apabila melihat lori yang membawa muatan arak, ada orang Melayu yang menitik air liur kerana ketagihan minuman haram tersebut.

Mengulas isu ini, saudara Asri Baharom, Setiausaha Penerangan PAS Kubang Pasu berkata, “PAS kawasan seluruh negeri Kedah disarankan mengadakan siri penerangan kepada ahli-ahli dan rakyat berhubung isu ini supaya dakyah jahat media pro UMNO/BN tidak akan mempengaruhi pemikiran rakyat”.

“Rakyat telah menjadi keliru berhubung isu ini, sehingga ada yang beranggapan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat lebih teruk dari UMNO/BN kerana zaman rejim itu memerintah Kedah, mana-mana pihak tidak dibenarkan membuka lading ternakan babi”.

Menurutnya lagi, PAS perlu bertindak cergas menangkis segala dakyah yang dilakukan oleh media arus perdana yang sememangnya akan membuat pemberitaan yang boleh mengelirukan rakyat, di samping untuk menjatuhkan imej kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh YAB Dato Seri Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak yang juga merupakan pimpinan utama PAS Negeri Kedah”.

Umum ketahui bahawa isu babi ini dimainkan bukan kerana ianya haram di sisi syarak, sebaliknya ia semata-mata untuk menjatuhkan imej kerajaan Pakatan Rakyat yang didukungi oleh PAS,KeADILan dan DAP. RTM dan TV3 memutarbelitkan fakta untuk menjatuhkan nama baik Kerajaan Negeri Kedah yang dipimpin oleh YAB Dato Seri Ustaz Azizan Hj. Abdul Razak. Kini giliran kerajaan Pakatan Rakyat Kedah dijadikan mangsa dengan corak pemberitaan yang memesongkan dan berniat jahat.

Kedua-dua siaran tv ini melaporkan bahawa ‘hasrat kerajaan PAS Kedah buka ladang babi’ hanyalah berniat jahat untuk menjatuhkan nama baik Kerajaan Negeri Kedah, sekaligus menghasut rakyat untuk bencikan Kerajaan dan berbentuk provokasi.

Isu ini telah diberi penjelasan dalam sesi penggulungan Sidang Bajet pada 20 November dan sidang akhbar pada hari yang sama oleh Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak. Menteri Besar Kedah juga telah memberitahu bahawa beliau dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menghormati keputusan Kerajaan UMNO/BN terdahulu (BN) bertarikh 4 Disember 2007.

Di mana, keputusan pembukaan ladang babi telah dibuat oleh Kerajaan UMNO/BN terdahulu melalui surat UPEN (K) 707 SK.4 ( ) bertarikh 4 Disember 2007 bertajuk: Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (MMK) Mengenai Ladangan Masa Depan Industri Ternakan Khinzir di Negeri Kedah Darul Aman,"katanya lagi.

Di mana, pembinaan ladang ternakan itu adalah untuk kebaikan semua pihak untuk mengelakkan sebarang kemungkinan masalah seperti pencemaran, bau busuk dan seumpamanya.

Pemberitaan oleh RTM dan TV3 tersebut telah berjaya menyakinkan rakyat yang tidak dapat maklumat yang sebenar tentang isu ini.

Sehubungan itu, Penerangan PAS Kubang Pasu merancangkan mengadakan suatu program khas melibatkan urusetia penerangan kerajaan Pakatan Rakyat untuk memberi penjelasan tentang pelbagai dasar yang telah dijalankan sejak mengambil alih kerajaan Kedah pada pertengahan Disember akan datang", ujarnnya.

No comments: