Tuesday, November 11, 2008

AHLI MAJLIS PAS + PKR TIDAK SOLID DALAM KEPUTUSAN

AHLI MAJLIS INGKAR KEPUTUSAN PARTI ADALAH PENGKHIANAT?

Cukup menghairankan apabila Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang mewakili PAS dan PKR tidak dapat membuat satu keputusan solid berhubung isu bayaran letak kereta berkupon yang sememangnya dibantah oleh PAS Kawasan Kubang Pasu.

Mengapa mereka yang hanya berjumlah 15 orang boleh membuat tiga jenis keputusan. Dimana, enam orang Ahli Majlis sahaja mewakili PAS dan PKR mengundi membantah perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon tersebut iaitu Dr. Rohani Abdul Mutalib (Ketua Dewan Muslimat PAS Kubang Pasu), Ustaz Yusof Hj. Ahmad (Ketua Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu), Tuan Haji Ismail Abdullah (AJK PAS Kawasan Kubang Pasu), Che Onn Jusoh (Ketua PKR Bahagian Kubang Pasu), Krishnan A/L Subramaniam dan Lee Ban Tat (AJK PKR Bahagian Kubang Pasu) . Mereka ini boleh digelar sebagai Ahli Majlis Pro Rakyat dan memahami aspirasi Pakatan Rakyat.

Bagi Ahli Majlis yang berkecuali pula, Abdul Aziz Jusoh (Naib Yang DiPertua PAS Kubang Pasu merangkap Ketua Whip Ahli Majlis), Hj. Abdul Wahab Abdul Rahman, Abdul Aziz Hatt dan Hj. Abu Seman Saad (Mantan Setiausaha PAS Jerlun) serta Che Saad Ismail (Setiausaha PKR Bahagian Kubang Pasu). Mereka ini pula dilihat sebagai kumpulan yang ambil jalan selamat mungkin untuk menjaga hati pihak-pihak tertentu. Natijahnya mereka sebagai Ahli Majlis yang tidak responsif terhadap kehendak parti dan rakyat.

Kumpulan Ahli Majlis yang menyokong bayaran letak kereta berkupon dilaksanakan ialah Masduki L. Abdullah (Timbalan Yang DiPertua PAS Kubang Pasu), Abdul Rahman Dai’ (AJK PAS Kubang Pasu juga Pengarah Pilihanraya PAS Kubang Pasu) serta dua orang Ahli Majlis dari PKR iaitu Ahmad Hassan dan Azehar Ahmad (Setiausaha Exco Pelancongan) serta empat orang ex-officeo yang hadir mewakili agensi atau jabatan kerajaan. Mereka ini dianggap sebagai kumpulan Pro MDKP yang ditadbir oleh individu-individu yang pro UMNO/BN.

Wajarkah Mereka Digelar Pengkhianat ?

Sesungguhnya, sikap dua Ahli Majlis dari PAS Kubang Pasu yang menyokong perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon serta seorang Ahli Majlis yang mewakili PAS Kubang Pasu yang mengambil langkah berkecuali dalam pengundian merupakan suatu trajedi yang amat memalukan, mendukacita serta perlu dinilai oleh PAS Kubang Pasu serta ahli-ahli PAS yang telah mengangkat mereka sebagai pemimpin PAS.

Jelas sekali bahawa, tindakan mereka ini adalah tidak bermaruah dan mengkhianati keputusan PAS Kubang Pasu, sekaligus merobek kredebiliti dan konsistensi PAS dalam hal-hal yang sejak dulu menjadi juara memperjuangkan hak rakyat, apalagi beriltizam untuk melihat rakyat hidup dalam keadaan yang selesa, selamat dan sejahtera.

Oleh itu, apakah istilah yang paling mulia dan mudah difahami oleh ahli-ahli PAS di atas sikap ketiga-tiga mereka yang berkenaan. Pelbgai reaksi yang di terima oleh penulis dari aktivis PAS yang mengikuti perkembangan isu parking yang sudah berlarutan sejak bulan Mei lalu. Walaupun sebahagian ahli-ahli PAS mungkin masih tidur lena di buai mimpi kerana menyakini bahawa Ahli Majlis yang telah dilantik mampu memainkan peranan mereka untuk kebaikan PAS, Pakatan Rakyat serta masyrakat yang berada di Kubang Pasu, khususnya. Ternyata reaksi spontan dari mereka yang ditemui mengatakan bahawa Ahli Majlis berkenaan adalah ‘Pengkhianat’ kepada Jamaah PAS. Ada yang melabelkan mereka sebagai Ahli Majlis ‘Rubber Stamp’ kepada agen-agen UMNO/BN yang mentadbir MDKP. Malah ada yang melabelkan mereka sebagai ‘Penjenayah’ kepada Jamaah PAS.

Persoalaannya ?

Persoalannya ialah mengapa mereka beriya-iya sangat mahu melaksanakan bayaran letak kereta berkupon yang dicadangkan oleh Ahli Majlis di zaman pemerintahan UMNO/BN.
Apakah betul dakwaan yang mengatakan bahawa penguatkusaan ini wajib dilaksanakan, lantaran ia telah diwartakan dan pengwartaan tersebut tidak boleh ditarik balik oleh mana-mana jua parti yang diberi mandat sabagai kerajaan.

Ataupun mereka yang menyokong itu begitu yakin bahawa ia suatu mekanisme menjana sumber pendapatan berjuta-juta ringgit kepada MDKP. Mungkin juga mereka mengambil pendekatan untuk menjaga hati Yang DiPertua dan Setiausaha Majlis Daerah Kubang Pasu kerana mengharapkan sesuatu yang mungkin tidak ketahui umum.

Sukalah penulis menambah, seorang Ahli Majlis yang di temui telah memberi komen spontan mereka berhubung isu ini dengan menyatakan bahawa terdapat 2-3 orang Ahli Majlis yang pro MDKP kerana mereka telah berunding mendapatkan sesuatu untuk kepentingan peribadi. Dakwaan ini bertambah kuat lagi, apabila saudara Zainon Kassim dalam Mesyuarat AJK PAS Kubang Pasu bulan lepas, secara sinis menyebut bahawa ‘dah ada Ahli Majlis yang makan rasuah’. Jika kedua-dua dakwaan ini betul, maka PAS Kubang Pasu yang telah melantik mereka perlu melakukan penyiasatan, pengawasan serta mengambil tindakan tegas memecat mereka yang berkenaan.

Kemungkinan isu seperti yang didakwakan tersebut boleh menjadi pendorong kepada sikap Ahli Majlis untuk menyokong ataupun berkecuali dalam isu perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon ini.

Rumusan

Namun, apajua alasan yang mugkin mereka berikan kepada PAS dan rakyat untuk mempertahan maruah serta tindakan yang sememangnya salah, ia tetap tidak boleh melenyapkan perkara-perkara berikut :-

Pertama : Tindakan mereka yang menyokong dan berkecuali adalah SALAH disisi Jamaah (PAS) kerana ia bertentangan dengan keputusan dan hasrat PAS Kubang Pasu. Kesalahan adalah merupakan pengkhianatan kepada PAS, khianat adalah suatu JENAYAH dan penjenayah perlu dihukum. Hukuman yang sewajarnya ialah mereka mesti bersedia mleletakkan jawatan ataupun di pecat. Dalam tempoh masa proses hukuman dijalankan, mereka bertiga perlu diPULAUKAN oleh seluruh AJK PAS Kubang Pasu, ahli-ahli PAS dan rakyat pro Pakatan Rakyat.

Kedua : Tindakan mereka yang menyokong dan berkecuali telah memperlihatkan sikap sebenar mereka yang menjadi pimpinan terkanan PAS Kubang Pasu yang bersikap ego, dan penting diri sendiri.

Ketiga : Tindakan mereka yang menyokong dan berkecuali telah menghilangkan keyakinan dan kepercayaan ahli-ahli PAS dan rakan-rakan dalam PKR di semua peringkat. Sepatutnya mereka yang diamanahkan memainkan peranan yang lebih pro aktif dan bertanggungjawab di dalam mengetengahkan idea, agenda dan dasar-dasar yang selari dengan aspirasi PAS dan Islam itu sendiri di dalam PBT Kubang Pasu. Sebaliknya mereka merupakan ‘rubber stamp’ kepada kumpulan eksekutif PBT Kubang Pasu yang umum mengetahui bahawa mereka adalah golongan yang pro UMNO/BN.

Keempat : Tindakan mereka yang menyokong dan berkecuali memperlihatkan kegagalan, kelemahan dan ketidak mampuan pucuk pimpinan PAS Kubang Pasu, khususnya Dr. Abdul Isa Ismail, Yang DiPertua PAS Kubang Pasu mengurus organisasi.

Kelima : Ketiga-tiga mereka yang terlibat dinasihatkan supaya meletakkan jawatan sebagai Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu dan juga AJK PAS Kubang Pasu serta merta sebagai membuktikan bahawa keutamaan Jamaah mengatasi kepentingan peribadi.

Oleh yang demikian, mereka yang terlibat adalah pengkhianat yang perlu dihukum oleh PAS Kubang Pasu. Dalam hal ini, kepentingan PAS adalah melebihi kepentingan individu.

No comments: