Wednesday, November 26, 2008

ISU ARAK - PENDIRIAN ANWAR MENGELIRUKAN DAN TIDAK ISLAMIK

Laporan oleh Malaysiakini, Ketua Pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim berkata,
tiada larangan jualan alkohol di 7-Eleven, pasaraya dan kedai kopi di Selangor amat mengelirukan dan tidak mengambilkira sensitiviti umat Islam di Negara ini.

Menurut Hj Taib Abdul Rahman, Ketua PAS Cawangan Lembah Palas bahawa kenyataan Anwar Ibrahim tidak boleh di lihat sebagai pendirian PAS dalam Pakatan Rakyat di Selangor serta lain-lainnya.

Katanya lagi, isu arak bukan sahaja mesti dilihat di sudut hukum, sebaliknya di sudut lain yang lebuh luas dan terbuka. Umpamanya kesannya kepada manusia yang mengamalkan minuman ini serta sensitiviti umat Islam di negara ini.

“Kepentingan politik bukan matlamat yang sepatutnya diutamakan, tetapi ialah memastikan Islam itu dimartabatkan”, tegasnya lagi.

Siang tadi Malaysiakini turut melaporkan bahawa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) yang pertama di Selangor yang berada di bawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang akan membataskan jualan minuman keras berkuatkuasa Januari depan. Keputusan tersebut telah diluluskan dalam mesyuarat MBSA hujung bulan lepas.

Anwar berkata bahawa keputusan untuk mengenakan sebarang larangan adalah sepenuhnya dalam bidang kuasa kerajaan negeri dan exco negeri. Dasar membataskan jualan arak bukan perkara untuk dibincangkan di peringkat pihak berkuasa tempatan (PBT). Perkara seumpama itu mesti dirujuk kepada kerajaan negeri dan ia akan dibincangkan di peringkat itu sebelum sebarang keputusan dibuat.

Katanya lagi, tiada sebarang cadangan daripada kerajaan Selangor untuk melarang sepenuhnya jualan alkohol di premis terbuka yang membabitkan orang bukan Islam.
Tidak ada sebarang masalah dengan dasar-dasar sekarang kerana fundamentalnya sudah jelas.

Hj. Taib Abdul Rahman mempersoalkan, bukankah PBT adalah kerajaan kecil dalam sebuah negeri yang memiliki kuasa untuk menentukan polisi-pollisi yang boleh memberi kebaikan kepada rakyat. Ahli PBT sepatutnya tidak dikonkong untuk membuat polisi yang difikirkan perlu serta tidak mendatang mudharat kepada rakyat dalam jangka masa pendek dan juga jangka panjang”.

Anwar juga harus memahami kebimbangan dikalangan rakyat, khususnya umat Islam di negara ini, di mana minuman alkohol mudah didapati di kedai-kedai dan boleh di beli secara bebas.

Oleh itu, Hj Taib Abdul Rahman berkata tindakan Ahli Majlis MBSA ingin memperkenalaan dasar membataskan penjualan arak di Majlis Bandaraya Shah Alam adalah tindakan yang wajar dan tepat pada masanya dan ia perlu di sokong sepenuhnya oleh ahli-ahli PAS.

Menjaga hati dan sensitiviti umat Islam serta menegakkan hukum Allah SWT adalah lebih utama berbanding menjaga hati bukan Islam yang jelas mereka tidak memahami hikmah yang tersirat di sebalik hukum Allah SWT.

No comments: