Thursday, November 13, 2008

DEBAT - BAGUS VS RAHMAN DAI'

ABDUL RAHMAN DAI CUBA BERDOLAK – DALIK ?

Program debat hangat diperkatakan dalam PAS Kubang Pasu masih dalam penantian dan timbul tanda tanya. Isu Debat ini timbul ekoran cadangan oleh seorang Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, Abdul Rahman Dai’ yang mahu mempertahankan sikapnya yang telah mengkhianati keputusan PAS Kawasan Kubang Pasu.

Umum telah ketahui bahawa bayaran letak kereta berkupon di Pekan Jitra dan sekitarnya dapat dilaksnakan kerana mendapat sokongan (undi) oleh 2 orang wakil PAS iaitu Masduki L. Abdullah dan Abdul Rahman Dai’ dan seorang lagi Abdul Aziz Jusoh yang mengambil sikap berkecuali.

Jika ketiga-tiga mereka mengambil sikap bertanggunjawab melaksanakan keputusan PAS Kubang Pasu, membatalkan perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon di Pekan Jitra dan sekitarnya dalam Mesyuarat Penuh Ahli Majlis yang diadakan minggu lalu, sudah pasti isu ini tidak berbangkit.

Ironinya, hasrat Abdul Rahman sanggup berdebat dengan sesiapapun untuk mempertahankan sikapnya yang bertentangan dengan kehendak Jamaah, nampaknya tidak menjadi kenyataan. Walaupun BAGUS (Badan Bertindak Menangani Isu Parking Kubang Pasu) telah menyatakan kesanggupan untuk berdebatnya sejak isu ini tercetus. Namun sehingga Jumaat, BAGUS belum menerima sebarang respon dari Abd Rahman dan dua orang Ahli Majlis yang terlibat.

Harapan untuk ahli-ahli PAS melihat Abd Rahman dan rakan-arakannya mempertahankan kesalahan yang telah dilakukan kepada Jemaah nampaknya semakin kabur. Keyakinan ini juga boleh disandarkan kepada sms yang telah dikirimkan oleh seseorang kepada penulis.(Lihat di bawah)

“Akum jklau anta ajk pas kawasan insyaallah kita jpa dalam mesyuarat sbb itu adalah platform utk mencari penyelesaian & bukan populariti”.. Menurut pengirim ia menerima sms dari Abd Rahman Dai’..

Ayat sms tersebut membuatkan penulis berfikir sejenak dan mencari maksud yang tersirat dan tersurat. Penulis rasa terpanggil untuk membuat sedikit analisis luaran berhubung sms tersebut.

Pertama : Abd Rahman nampaknya sudah sedar bahawa kedudukannya sebagai AJK PAS Kawasan Kubang Pasu, apabila secara jelas minta jumpa dalam mesyuarat (AJK PAS Kubang Pasu). Tetapi sewaktu menyokong (undi) laksanakan parking, Abd Rahman rasa mungkin dia seorang Ahli Majlis ataupun orang kerajaan yang tidak ada kena mengena dengan parti PAS. Lebih menhairankan ialah dia tidak tahu tentang status penerima smsnya samada sebagai AJK PAS Kubang Pasu atauapun sebaliknya. Di sini, jelas sekali Abd Rahman Dai’ tidak mengenali AJK PAS Kubang Pasu, walaupun sudah 2 penggal menjadi AJK PAS Kubang Pasu.

Kedua : Abd Rahman Dai’ mengakui bahawa mesyuarat adalat platform mencari penyelesaian. Dalam keadaan dia di tekan oleh rakan-rakan dalam AJK PAS Kubang Pasu, Ahli Majlis dan aktivis PAS, Abd Rahman terpaksa menggunakan mesyuarat untuk tempatnya memberi penjelasan dan mempertahan kesalahan fatal yang dilabelkan sebagai pengkhianat.

Ketiga : Abd Rahman bukan mahu mencari populariti. Di sini penulis ingin menegaskan kepadanya bahawa berdebat atau berpendirian menyatakan mereka adalah orang bersalah atau pengkhianat kepada Jemaah PAS untuk tujuan populariti. Perlu disedari bahawa, populariti PAS lebih utama di pandangan rakyat kerana rakyat menentukan kuasa kepada parti-parti yang bertanding. Apakah dengan sikapnya yang membelakangkan kepetusan PAS, membolehkan PAS menjadi popular dan disukai oleh rakyat. Atas formula politik mana yang Abd Rahman dan rakan-rakannya guna pakai. Abd Rahman dan rakana-rakannya kena sedar bahawa mereka bertiga-tiga telah berjaya dipusing kepala oleh puak eksekutif MDKP yang pro UMNO/BN supaya menyokong perlaksanaan bayaran letak kerata berkupon tersebut.

Di sini, jelaslah pemikiran dan ilmu politik Abd Rahman dan kedua rakannya terlalu dangkal serta separuh masak dalam politik semasa, walaupun dia seorang Pengarah Pilahanraya PAS Kubang Pasu..Lebih membimbangkan ialah mereka adalah Ahli Majlis yang tidak pro rakyat yang akhirnya pada masa depan politik PAS Kubang Pasu akan terus di tolak oleh rakyat. Layakkah dia memegang jawatan yang sangat penting dalam organisasi PAS yang akan berdepan dengan UMNO/BN Kubang Pasu. Pastinya ialah Abd Rahman adalah umpama 'Tiada Rotan, Akarpun Jadi'. Jika akar seperti Tongkat Ali, sudfah pasti banyak manfaatnya, kita takut menjadi akar pokok kekabu yang reput.

Penulis menegaskan, isu pokoknya bukan soal mencari formula penyelesaian dan populariti. Perlu difahami bahawa, ahli-ahli PAS yang tahu tentang hal ini akan teap mengatakan Abd Rahman, Masduki dan Abdul Aziz sebagai pengkhianat kepada Jemaah PAS. Penyelesaiannya ialah mereka perlu meletakkan jawatan segera, masih ramai dikalangan AJK PAS Kubang Pasu yang boleh dan layak dilantik menggantikan tempat mereka bertiga.

Kegagalan mereka meletakkan jawatan sebenarnya memperlihatkan sikap mereka yang mementingkan diri sendiri.

Menurut Idris Hasan, Koordinator BAGUS bahawa, ketiga-tiga nama mereka berkenaan akan disenarai hitamkan dalam saf kepimpinan PAS Kubang Pasu pada masa akan datang.

“Kami tidak akan berkrompomi dalam soal menjaga Jamaah PAS, berbanding menjaga hati dan kepentingan peribadi mereka bertiga. Mereka bertiga akan didesak supaya meletakkan jawatan sebagai Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu serta AJK PAS Kubang Pasu. BAGUS akan terus mendedahkan sikap buruk mereka membelakang keputusan PAS Kubang Pasu kepada ahli-ahli dan rakan dalam Pakatan Rakyat’, ujarnya Idris.

Berbalik tentang program debat, Idris mendakwa bahawa jika Abdul Rahman sememang rasa dirinya betul, dia tak perlu nak tunggu beri penjelasan dalam Mesyuarat PAS Kawasan Kubang Pasu. Itu karut saja kerana sebelum inipun dia tak hormati dan wala’ kepada PAS Kubang Pasu.

“BAGUS cadang dia jumpalah ahli-ahli PAS jika nak tahu bagaimana reaksi ahli-ahli PAS’. Biar ahli-ahli PAS menilai sendiri tentang sikapnya. Dia boleh ajak seberapa ramai ahli PAS yang sokong dia, BAGUS tetap akan berdebat", Idris menambah lagi.

Bagi Idris, penjelasan oleh Abd Rahman dan dua orang rakannya dalam Mesyuarat AJK PAS Kubang Pasu adalah kerja sia-sia dan tidak akan mengubah sikap ahli-ahli terhadap mereka bertiga kerana mereka umpama pepatah Melayu berkata, “Harapkan pagar, pagar yang makan padi”.

No comments: