Sunday, November 30, 2008

MENGAPA TIDAK HADIR MESYUARAT PENUH MAJLIS DAERAH KUBANG PASU

USTAZ YUSOF DAN DR ROHANI TIDAK HADIR MESYUARAT

Penulis telah diberitahu bahawa Mesyuarat Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu yang diadakan pada hari ini (Ahad) tidak dihadiri oleh 2 orang Ahli Majlis iaitu Ustaz Mohd Yusof Hj. Ahmad dan Dr. Rohani Abdul Mutalib. Kedua-dua mereka ialah Ahli Majlis yang mewakili PAS Kawasan Kubang Pasu yang diketahui umum sebagai Ahli Majlia Pro Rakyat yang menentang perlalksanaan bayaran letak kereta berkupon.

Ketidak hadiran mereka ke Mesyuarat Penuh Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu telah menimbulkan beberapa persoalan, sekaligus bertiup spekulasi bahawa mereka telah mengambil tindakan memboikot rakan-rakan dalam Majlis Daerah Kubang Pasu. Juga ada khabar yang mengatakan mereka, kalau bukan keduanya sedang menimbangkan untuk meletakkan jawatan sebagai Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu.

Menurut salah seorang Ahli Majlis yang hadir ke mesyuarat hari ini kepada penulis telah menyatakan kebimbangannya jika mereka yang berkenaan (Ustaz Yusof dan Dr. Rohani) meletakkan jawatan, ekoran rasa kurang senang dengan tindakan beberapa Ahli Majlis yang telah menyokong perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon di Pekan Jitra dan sekitarnaya yang akan berkuatkuasa sepenuhnya pada 1 Januari depan.

“Jika mereka mengambil pendekatan memboikot mesyuarat di peringkat Majlis Daerah Kubang Pasu adalah tidak wajar sama sekali kerana ia tidak akan dapat menukar keputusan Mesyuarat Penuh Majlis Daerah Kubang Pasu berhubung perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon tersebut”, ujarnya.

Kedua-dua mereka harus sedar dengan tanggungjawab dan amanah yang telah diberikan oleh Jemaah PAS semasa mereka bersetuju menerima perlantikan Ahli Majlis tempoh masa lalu. Jikapun mereka berhak berkecil hati dan rasa ‘ditikam’ dari belakang oleh tiga orang Ahli Majlis (PAS Kubang Pasu) iaiatu Masduki L. Abdullah, Hj. Abd Aziz Jusoh dan Abd Rahman Daie’ yang telah bertindak tidak menyokong membantah perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon seperti yang diputuskan oleh PAS Kawasan Kubang Pasu.

Bagi penulis ialah kedua mereka tidak perlu memboikot mesyuarat Majlis Daerah Kubang Pasu lagi ataupun meletakkan jawatan kerana ia akan merugikan PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata. Walaupun perjuangan mereka membela rakyat bawahan dalam isu parking ini telah dikalahkan oleh rakan-rakan sendiri, namun masih banyak perkara lain yang melibatkan dasar dan polisi di PBT Kubang Pasu yang perlu diperbaiki. Ini kerana, ahli-ahli PAS sudah hilang keyakinan dan kepercayaan kepada mereka yang berkenaan (Masduki L.Abdullah, Hj. Abd Aziz Jusoh dan Abd Rahman Dai’) yang telah bertindak mengkhianati PAS Kubang Pasu.

Sayugia diingatkan bahawa amanah dan tanggungjawab yang berada di pundak bahu mereka berdua lebih utama berbanding melayan sikap ego ketiga-tiga Ahli Majlis berkenaan yang kini telah dilabelkan sebagai pengkhianat oleh ahli-ahli PAS di Kubang Pasu. Soal besar atau kecil peratusan khianat mereka bukan boleh dijadikan bahan senda gurauan. Sebaliknya ahli-ahli PAS akan pasti menghukumj mereka bila sampai masa dan keadaan yang sesuai.

Sehubungan itu, penulis ingin memberi keyakinan kepada mereka berdua (Ustaz Mohd Yusof dan Dr Rohani) bahawa ahli-ahli PAS di peringkat bawahan tetap bersama mendukong perjuangan mereka. Sikap dan tindakan yang mereka ambil untuk membela kepentingan rakyat tetap akan dikenang dan dihargai. Walaupun mungkin kedengaran suara – suara jahat yang datang menuduh mereka sebagai Ahli Majlis yang tidak menyokong kerajaan Pakatan Rakyat. Sebenarnya menyokong aspirasi rakyat yang tidak bercanggah dengan hukum syarak dan dasar PAS, merupakan tindakan yang selari dengan falsafah dan konsep ‘Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua”.

Akhirnya, penulis ingin menyarankan supaya anda berdua teruskan perjuangan untuk memartabatkan kepentingan rakyat, agama dan tanh air yang tercinta.

No comments: