Sunday, November 9, 2008

PECAT AHLI MAJLIS YANG KHIANAT PAS KUBANG PASU

DR ISA DIDESAK PECAT MASDUKI, ABDUL AZIZ DAN ABD RAHMAN

Berhubung dengan isu tiga orang Ahli Majlis PAS Kubang Pasu yang menyokong perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon oleh Majlis Daerah Kubang Pasu di Pekan Jitra pada petang kelmarin (9 Nov) memberi tamparan hebat kepada YB. Dr Mohd Isa Ismail, Yang DiPertua PAS Kubang Pasu juga Speaker Dewan Undang Negeri Kedah Darul Aman.

Sejak maklumat berhubung keputusan melaksanakan bayaran letak kereta berkupon di sokong oleh tiga Ahli Majlis (Masduki, Abd Aziz dan Abd Rahman) di ketahui umum pada jam 7.00 petang kelmarin, pelbagai sms telah di terima oleh penulis dari aktivis dan ahli-ahli PAS Kubang Pasu. Antara sms yang di terima ialah “Ahli Majlis Ingkar Keputusan PAS Kubang Pasu, Pecat Mereka”, “Ahli Majlis umpama agen UMNO”, “Ahli Majlis Kubang Pasu adalah bekas-bekas UMNO”, “Apa dah jadi dengan Ahli Majlis PAS”, “Depa tak paham hasrat rakyat dan buta politik”, “Dr Isa dah salah lantk Ahli Majlis”, “Hj. Aziz khianat PAS”, dan banyak lagi.

Penulis juga menerima SMS daripada beberapa orang Ahli Majlis , AJK PAS Kawasan Kubang Pasu serta rakan-rakan Kelab Penyokong PAS.

Kesimpulannya ialah sms tersebut berbaur rasa kekecewaan, marah dan kesal di atas sikap tiga orang Ahli Majlis yang dilantik oleh PAS tersebut.

Seorang Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu yang tidak mahu namanya disebut memberi komen bahawa, Dr Mohd Isa selaku Yang DiPertua PAS Kubang Pasu patut bertanggungjawab dalam hal ini. Jika tidak, dia kena pecat ketiga-tiga mereka tersebut. Perkara pokok sekarang bukan lagi tentang isu perlaksanaan bayaran letak kereta berkupon, sebaliknya ialah isu ‘Pengkhiatan’ tiga orang Ahli Majlis kepada PAS Kubang Pasu yang telah memberi amanah kepada mereka mewakili PAS dalam Majlis Daerah Kubang Pasu.

“PAS Kawasan telah berbincang panjang sehingga nak bertumbuk bagi mendapatkan keputusan berhubung isu parking, tiba-tiba wakil kita ke Majlis Daerah Kubang Pasu pandai-pandai buat pendirian yang membelakangkan keputusan Jamaah PAS’, ujarnya seorang lagi AJK PAS Kubang Pasu yang ditemui.

Bagi Mohd Fazil Ahmad, Taman Mahsuri, “Dr Isa mesti pecat meraka. Dah tak ada alasan lagi. Kita tak perlu jaga kepentingan individu, Jamaah PAS perlu diutamakan kerana ia adalah wadah perjuangan Islam dan rakyat telah memberi kepercayaan kepada kita.

Persoalannnya ialah sejauh mana kemahuan Dr Mohd Isa menerima pakai pandangan dan hasrat aktivis dan ahli-ahli PAS. Kadang-kala pandangan AJK PAS Kawasan yang duduk sebagai saf kepimpinan PAS Kubang Pasu pun tidak dihiraukan, apatah lagi ahli-ahli PAS yang tidak dikenalinya. Apatah lagi, ketiga-tiga Ahli Majlis merupakan orang kanan kepadanya dalam menjalankan kerja-kerja PAS di Kubang Pasu, walaupun ahli-ahli mendapati bahawa mereka bukanlah berkemampuan untuk menguruskan gerak kerja dalam PAS dan politik dalam kawasan Kubang Pasu.

Namun begitu, pada kali ini kita mengharapkan Dr Mohd Isa dapat memberi sentuhan dan menggunakan kuasa yang ada padanya untuk melakukan sesuatu yang lebih menguntungkan PAS dari menjaga kepentingan dan peribadi ketiga-tiga Ahli Majlis berkenaan. Harapan dan kehendak ahli – ahli PAS, khususnya di Kubang Pasu ialah Dr Mohd Isa dapat membawa perubahan ke arah memperbaiki segala kelemahan, kekurangan dan kepincangan yang ada dalam Kubang Pasu dalam tempoh sisa waktu sebelum pemilihan Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu yang akan diadakan pada tahun depan. Dalam erti kata lain bahawa, jika Dr Mohd Isa masih mahu meneruskan kepimpinannya ataupun melepaskan tanggungjawab sebagai YDP Kubang Pasu di tahun hadapan, PAS Kubang Pasu bukan menjadi sebuah Jamaah Islamiyyah yang lemah dan banyak lompang yang mudah di ratah oleh musuh politiknya iaitu UMNO.

Masa masih ada untuk Dr Mohd Isa mejayakan visi dan misi yang pernah diungkapkan kepada ahli-ahli sebelum ini.

No comments: