Saturday, November 15, 2008

AJK PAS CAWANGAN KELUBI LETAK JAWATAN ?

ISU KETUA KAMPUNG

Penulis mendapat salinan surat oleh PAS Cawangan Kelubi berhubung tindakan beberapa AJK PAS Cawangan ingin meletakkan jawatan beramai-ramai ekoran rasa tidak puas hati berhubung perlantikan Ketua Kampung yang dilakukan oleh PAS Kawasan Kubang Pasu pada awal bulan November.

Rasa tidak puas hati ini timbul ekoran tindakan PAS Kawasan Kubang Pasu melantik saudara Senapi Ismail, Naib Ketua PAS Cawangan Kelubi sebagai Ketua Kampung.

Menurut saudara Abd Manap Hashim, Setiausaha PAS Cawangan Kelubi bahawa, Mesyuarat AJK PAS Cawangan yang diadakan pada malam kelmarin telah memutuskan untuk memprotes perlantikan Ketua Kampung oleh PAS Kawasan yang membelakangkan keputusan PAS Cawangan Kelubi yang telah menamakan Tuan Hj Lateh Bin Din, Ketua PAS Cawangan sebagai Ketua Kampung mereka.

Pencalonan Tuan Hj. Lateh Din sebagai Ketua Kampung telah di buat di dalam Mesyuarat PAS Cawangan pada bulan Jun lalu.

Abd Manap berkata, “Pemilihan Tuan Hj Lateh Din sebagai Ketua Kampung berdasarkan kepada beberapa criteria dan telah dipersetujui sebulat suara dalam mesyuarat PAS cawangan”.

“AJK PAS Cawangan Kelubi rasa pelik kenapa nama Ketua Kampung yang dicadangkan oleh kami di tolak dan nama orang lain pula yang timbul. Sedangkan hanya satu nama sahaja yang dihantar kepada PAS Kawasa” ujarnya.

Tindakan PAS Kawasan Kubang Pasu melantik orang lain ini seolah-olah memperkecilkan kewibawaan seluruh AJK PAS Cawangan Kelubi untuk menentukan siapakan yang paling layak menjadi Ketua Kampung kepada masyarakat kami.

Komen oleh saudara Mohd Jamal Nasir, AJK PAS Kawasan Kubang Pasu berhubung perkara ini ialah PAS Kawasan perlu bertindak segera menyelesaikan perkara ini. Sepatutnya perlantikan Ketua Kampung boleh memberi impak politik yang baik kepada PAS, sebaliknya telah menimbulkan masalah, sekaligus merugikan PAS dalam politik jangka pendek dan panjang”.

“Walaupun mungkin PAS Kawasan tidak dapat memuaskan hati semua pihak, namun perkara ini perlu di ambil perhatian. Lagipun, calon Ketua Kampung oleh AJK Cawangan Kelubi dirasakan lebih tepat kerana ia mengambil kira kepada pengaruh Ketua Cawangan tersebut ke atas masyarakat tempatan” ujanrnya.

Mohd Jamal menambah, “Polimek perlantikan Ketua Kampung ini terjadi, mungkin disebabkan tiada suatu mekanisme yang bersepadu di pihak PAS Kawasan ketika memproses perlantikan Ketua Kampung”.,

“Jangankah jadi seperti “Rumah siap, tukul berbunyi”, ini tak baik dan merugikan PAS, tegasnya lagi.

No comments: