Thursday, November 20, 2008

ISU KOUTA PERUMAHAN 50 PERATUS



MOHD JAMAL BAWA BINCANG DALAM MESYUARAT PAS KUBANG PASU

Baru-baru ini masyarakat sering digembar-gemburkan dengan isu kuota perumahan di negeri Kedah yang dilabelkan rakyat atau sesetengah pihak sebagai tidak adil. Isu ini dimainkan oleh MCA khususnya untuk mengalihkan sokongan masyarakat Tionghua yang telah memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat dalam PRU 12 lalu.

Menurut Mohd Jamal Nasir, Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu bahawa, sejak polisi ini diperkenalkan pelbagai gambaran negatif telah diberikan kepada rakyat oleh pihak tertentu termasuk pemimpin MCA. Di mana isu telah mendapat liputan meluas media cetak dan elektronik khususnya akhbar bahasa Mandarin. Sehingga ada yang terpengaruh dan menuduh kerajaan Pakatan Rakyat lebih buruk dan zalim dari kerajaan UMNO/BN sebelum ini”.

“Hakikatnya, isu ini telah diputarbelit oleh mereka yang iri hati dengtan sokongan oleh kaum Tionghua kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh YAB Dato Seri Ustaz Azizan Hj Abdul Razak sejak mengambil alih kerajaan UMNO/BN pada PRU 12 lalu” ujar Mohd Jamal.

Mohd Jamal berkata, kouta perumahan yang diperkenalkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat yang telah dilabelkan sebagai TIDAK ADIL oleh pihak tertentu adalah sesuatu yang mengelirukan serta memperlihatkan kelemahan mereka berkenaan untuk memahami tujuan dan kebaikan polisi tersebut kepada rakyat, khususnya yang majoriti dari kalangan orang Melayu/Bumiputera di negeri Kedah ini”.

“Statistik mendapati bahawa jumlah orang Melayu atau Bumiputera yang tinggal di negeri Kedah ialah seramai 1.5 juta daripada 1.9 juta Kedah iaitu di sekitar 78.95 %. Oleh itu, polisi yang diperkenalkan adalah sangat relevan bagi mengimbangi keperluan perumahan yang merupakan keperluan asas rakyat yang selama ini telah diabaikan oleh kerajaan UMNO/BN di negeri Kedah, beliau menambah lagi.

Maklumat yang diperolehi bahawa ramai orang Melayu/Bumiputera tidak dapat membeli rumah kerana rumah sudah dijual berpunca dari kouta terlalu sedikit. Ada kes, di mana apabila orang Melayu/Bumiputera datang ke pemaju-pemaju untuk membeli rumah mereka dapati ia telah sold-out (habis) atau already booked (sudah ditempah).

“Kebijaksanaan kerajaan memperkenalkan polisi kuota 50 peratus perumahan di negeri Kedah ini adalah suatu tindakan yang berpandangan jauh serta amat prihatin dengan permasalahan yang dihadapi rakyat yang telah diabaikan oleh UMNO/BN yang memerintah sejak 50 tahun lalu.

Sehubungan itu, Mohd Jamal akan mencadangkan kepada PAS Kawasan Kubang Pasu supaya mengadakan siri penerangan kepada akar umbi berhubung isu ini supaya musuh Pakatan Rakyat tidak berjaya memanipualasi berhubung perkara ini, sekalius akan menimbulkan kemarahan golongan Cina kepada kerajaan Pakatan Rakyat.

Program penerangan ini penting sebagai bukti kesungguhan kita mempertahankan dasar dan polisi yang dikemukakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat, ujarnya.

“Saya yakin, saf kepimpinan PAS di peringkat kawasan dan cawanganpun masih lagi keliru dengan isu ini, sekaligus mereka tidak dapat memainkan peranan yang berkesan untuk memberi penjelasan atau menjawab tentang isu ini kepada rakyat di tempat masing-masing”, ujarnya lagi.

Oleh itu, perkara ini akan dibangkitkan dalam Mesyuarat PAS Kubang Pasu bulan ini supaya program penerangan berhubung isu ini dapat dilaksanakan ke seluruh kawasan Kubang Pasu. Jika perlu PAS Kubang Pasu menjemput wakil kerajaan negeri Kedah untuk memberi penjelasan supaya maklumat yang disampaikan lebih tepat, berbanding hanya mendapat maklumat dari media.

No comments: