Thursday, November 13, 2008

USRAH QUBRA

Usrah Qubra Siri Ke-18, Di Rumah Kamal Ismail

Usrah Qubra yang dijalankan pada awal Jun lalu, kini telah memasuki siri ke-18. Program ini dijalankan di cawangan-cawangan dalam kawasan Kubang Pasu yang melibatkan ahli tetap Usrah Qubra dan ahli-ahli PAS dalam cawangan. Ia dipimpin oleh Cikgu Mohd Nor Hanapi, AJK Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Negeri Kedah Darul Aman dan Ustaz Mohd Fauzi Husin, AJK Dewan Ulamak PAS Negeri Kedah Darul Aman.

Menurut Setiausaha Usrah Qubra, Asri Baharom bahawa program ini akan didakan setiap Jumaat (malam) di cawangan-cawangan yang telah ditetapkan. Di samping, diadakan di rumah-rumah aktivis PAS dalam Kubang Pasu.

Bagi memastikan program Usrah Qubra ini berjalan lancar, pihaknya akan mengeluarkan taqwim dalam masa terdekat untuk memberi kemudahan kepada ahli-ahli usrah serta tuan rumah yang akan menjadi tempat program ini diadakan. Di samping usrah, pihaknya akan menganjur program tamrin intensif yang akan diadakan pada bulan Disember depan.

Baru-baru ini, Timbalan Presiden PAS, juga Pengerusi Lajnah Tarbiyyah PAS Pusat, YB Ustaz Nasaruddin Mat Isa ketika membentangkan kertas kerja di Konvensyen Tarbiyyah Negeri Pahang dekat Jerantut berkata “PAS yang ditubuhkan sejak tahun 1951 bertahan ke hari ini kerana apa ? Tarbiyyah, ujarnya.

Nasaruddin menambah, “hari ini saya percaya ada kawasan yang sudah tidak menjalankan usrah”.

Dakwaan oleh Timbalan Presiden PAS ini ada kebenarannya dan ia menjadi punca kepada kelemahan dalaman ahli-ahli PAS, sehingga terasa sesame ahli PAS tiada ikatan ukhwah Islamiyyah dan tasawwur tentang perjuangan Islam yang didukongi oleh mereka. Ahli PAS lebih cenderung dalam hal-hal politik semata-mata dan tarbiyyah tidak lagi menjadi agenda dalam perjuangan.

Selain usrah iaitu perbincangan berkumpulan dikalangan ahli PAS biasanya di buat secara bulanan, pengisian lain yang popular dalam program tarbiyyah PAS ialah tamrim dan mukhayyam, ujarnya lagi.

Usrah Qubra Siri Ke-18 kali ini diadakan di rumah saudara Mohd Kamal Ismail, mantan AJK DPPNK, Setiausaha PAS Kawasan Kubang Pasu dan Ketua Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu. Mohd Kamal juga adalah bekas calon Pilihanraya pada tahun 1985 untuk DUN Jitra. Di samping itu, satu majlis bacaan Yassin turut diadakan pada program Usrah tersebut untuk Mohd Kamal yang kini terlantar sakit akibat serangan angin ahmar serta bacaan Yassin untuk Ir Mohd Jamal Nasir yang akan berangkat ke tanah suci Mekah Al-Mukarramah.

No comments: