Wednesday, December 24, 2008

AHMAD L. SUDIN | PELUANG MASUK PAS


KEMASUKAN Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan, Kapten (B) Dato' Zahar Hashim beserta 13 orang AJK bahagian dan 28 orang Ketua Umno cawangan hari ini merupakan suatu detik yang bersejarah bukan saja kepada PAS Selangor malah akan memeberi kesan positif dalam kempen PRK Kuala Trengganu 17 Januari depan.

Tindakannya menyertai PAS adalah kerana yakin dengan perjuangan yang di bawa oleh PAS untuk kepentingan agama, bangsa dan Negara.

Datuk Zahar berkata, beliau dan rakan-rakan yang menyertai PAS, hanya mahu mencari redha Allah dan berjuang untuk kepentingan agama, bangsa dan negara melalui PAS. Keputusannya menyertai PAS juga tidak didorong sesiapa. Sebaliknya beliau sudah lama memikirkannya, sejak Mac 2008 lagi.

Kemasukan Datuk Zahar adalah manifestasi daripada kelesuan dan kegagalan kepimpinan Umno dari peringkat nasional hingga ke peringkat negeri. Mereka tidak lagi yakin, Umno layak menjadi platform bagi memperjuangkan kepentingan agama dan bangsa.

Sesunggunhya, kemasukan Datuk Zahar dan rakan-rakannya ke dalam PAS akan memberi impak yang besar kepada perjuangan PAS dalam jangka pendek maupun jangka panjang, khususnya di negeri Selangor. Lebih-labih lagi jika Datuk Zahar turun berkempen dalam PRK Kuala Trengganu nanti.

BAGAIMANA PULA DENGAN AHMAD L. SUDIN ?

Minggu lepas media online melaporkan bahawa Datuk Ahmad Lebai Sudin, Ketua Bahagian UMNO Pokok Sena telah digantung keahliannya. Pengantungan keahliannya berkuatkuasa pada 17 Disember kerana didapati bersalah melanggar tata etika parti. Namun tidak diperincikan jenis kesalahan ataupun pelanggaran tata etika yang dimaksudkan.

Perkara itu diputuskan Lembaga Disiplin Umno (LDU) yang telah diumumkan pagi ini. Umum mungkin boleh meneka bahawa tindakan oleh LDU ada kait dengan pemilihan Agung UMNO ang sedang hangat diperkata sekarang ini.

Samada Ahmad L. Sudin melakukan atau tidak bukan lagi persoalan utama. Persoalannya ialah rakyat semua tahu bahawa UMNO adalah parti ‘cari makan’ dengan kuasa yang mereka miliki. UMNO bukan parti untuk membela kepentingan agama, bangsa dan negara seperti mana yang ditegaskan oleh Datuk Zahar.

MASA UNTUK BERUBAH

Jikapun memang Ahmad L. Sudin melakukannya, maka ia masih mempunyai sisa waktu dalam hidupnya untuk menginsafi perbuatan tersebut. Inilah masa terbaik kepadanya untuk berubah dan meninggalkan parti UMNO yang bersifat perkauman di negara ini. Beliau boleh mendapatkan pandangan dari Datuk Zahar dan rakan-rakan UMNO lain, mengapa mereka meninggalkan UMNO.

Di Kedah ramai tokoh-tokoh UMNO menyertai PAS. Antaranya Dato’ Hj Mohd Muslim (Exco Kanan Kerajaan UMNO/BN) dan Cikgu Nayan Saad (Setiausaha Politik MB). Itupun yang saya kenal dan rapat dengan mereka. Kalau rasa janggal untuk bertemu mereka, Ahmad boleh berjumpa terus dengan YAB Dato Seri Ustaz Azizan Abd Razak, Pesuruhjaya PAS Kedah merangkap MB Kedah. Boleh diadakan perbincangan hati ke hati serta dapatkan gambaran yang setepatnya tentang perjuangan Islam yang di bawa oleh PAS.

Peluang yang ada sangat berharga di ambil oleh Ahmad L. Sudin kerana ia bukan sahaja memberi kebaikan kepada PAS, sebaliknya kepada diri sendiri, kaum keluarga, rakan-rakan dan penyokongnya. Kerana PAS adalah parti yang mendasarkan kepada cita-cita, tujuan dan matlamat menegakkan hukum-hukum Allah SWT di negara ini.

Penyertaan ke dalam PAS, sekurang-kurangnya Ahmad akan dapat merasai bahawa dirinya masih berguna dan di beri tempat dalam politik di masa depan. Apa tah lagi kebolehan dan pengalaman yang ada boleh disumbangkan untuk membangunkan negeri Kedah yang kini di tadbir oleh kerajaan Pakatan Rakyat. UMNO bukan lagi parti yang boleh diharapkan untuk membela kebajikan rakyat. Buktinya apabila ada dikalangan ahli-ahlinya menegur ataupun mendedahkan kebobrokan yang pemimpin mereka lakukan, maka tindakan menghukum ahli akan dijalankan.

No comments: