Friday, December 19, 2008

ISU IJN | PENANGGUHAN PENSWASTAAN UNTUK HADAPI PRK KUALA TRENGGANU


Laporan yang di terima petang ini (19 Dis) bahawa kerajaan Malaysia (Kabinet) telah memutuskan untuk menangguhkan membuat sebarang keputusan berhubung cadangan penswastaan Institut Jantung Negara (IJN) kepada Sime Darby sehingga perbincangan lanjut diadakan berhubung perkara itu.

Penangguhan cadangan pengswastaan IJN ini kerana pihak kerajaan telah menerima banyak bantahan termasuk dari pemimpin parti-parti politik Pakatan Rakyat dan BN sendiri.

Adalah diharapkan penangguhan ini bukan seperti nak bermain ‘silap mata’ dengan rakyat. Tetapi sebaliknya membolehkan pihak kerajaan mengkaji dengan lebih mendalam tentang kepentingan IJN kepada rakyat di negara ini.

PENDIRIAN PAS

Merujuk teguran YB Mahfuz Omar, Ketua Penerangan PAS Pusat bahawa, "Kita mempersoalkan apa keperluan terdesak kerajaan mahu menjual IJN ini kepada Sime Darby sedangkan IJN tidak menghadapi masalah kewangan sebaliknya kerajaan yang menghadapi masalah kewangan. Kalau Kementerian Kewangan sudah tidak mampu menguruskan IJN serahkan saja kepada Kementerian Kesihatan."

Mahfuz menambah, banyak projek yang diswastakan di negara ini mengakibatkan bayaran yang meningkat dan beliau tidak melihat mana-mana projek yang diswastakan bayarannya menurun. Sudah tentu apabila bayaran meningkat ia akan membebankan golongan berpendapatan rendah,".

MENGAPA TANGGUH, KENAPA TAK BATAL TERUS..

Dari pengamatan di sudut politik bahawa penangguhan ini terpaksa dilakukan kerana UMNO/BN akan menghadapi Pilihanraya Kecil Kuala Trengganu pada Januari depan. Mereka bimbang isu IJN akan menikamnya nanti. Isu yang sedia adapun tak larat nak tangkis, mengapa pulak nak beri bola tanggung kepada Pakatan Rakyat pula.

Dakwaan ini ada rasionalnya kerana, jika penangguhan itu kerana adanya bantahan oleh ramai pihak, sepatutnya kerajaan boleh ambil keputusan membatalkan saja. Apa guna nak tangguh-tangguh.

Bila tangguh…mesti ada tempoh masa penangguhan tersebut.

Sepatutnya kerajaan tidak perlu fikir tentang tawaran pengambil alihan IJN oleh Sime Darby. IJN sewajarnya diurus tadbir oleh kerajaan untuk selama-lamanya sebagai bukti kerajaan Malaysia prihatin kepada pesakit jantung yang terdiri dari rakyatnya. Jaminan oleh kerajaan bahawa IJN akan mengekalkan modus operandinya jika diswastakan tidak boleh dipercayai langsung.

Sejarah pengswastaan yang ditaja oleh UMNO/BN di Negara ini telah terbukti membeban rakyat. Kerajaan tidak pernah dapat mempertahankan tuntutan syarikat-syarikat yang telah disawsatkan bila menuntut kenaikan kos, caj ataupun harga. Lihatlah kos tol lebuh raya, TNB, Telekom dan banyak lagi.

Rakyat tidak lupa dengan isu kenaikan harga minyak yang melampau selepas PRU 12 lalu. Waktu PRU 12, pemimpin UMNO/BN bukan main mempertahankan harga minyak petrol dan diesel. Tetapi setelah berjaya mendapat kuasa sebagai kerajaan pusat, pada bulan Jun harga minyak terus dinaikkan. Kesannya, rakyat juga yang menanggung sengsara.

ISU IJN RELEVEN DI PRK KUALA TRENGGANU

Pakatan Rakyat perlu menjelaskan kepada rakyat tentang isu IJN di Kuala Trengaganu kelak. Ia merupakan isu yang releven. Orang Trengganu juga berpotensi menjadi pesakit jantung dan memerlukan rawatan yang baik. Setakat ini, hanya IJN merupakan pusat perubatan jantung yang terbaik di negara dan rantau ini, walaupun Hospital Pulau Pinang dan Hospital UKM ada menyediakan perkhidmatan rawatan jantung.

Biar rakyat tahu bahawa kerja dan cara memerintah pemimpin UMNO/BN adalah hanya untuk mengswastakan saja mana-mana agensi ataupun perkhidmatan yang melibatkan rakyat. Jika dibiarkan, tidak mustahil suatu hari nanti, polis trafik juga mereka boleh swastakan kerana ia membawa banyak keuntungan kepada syarikat yang menguruskannya.

No comments: