Thursday, December 18, 2008

ISU IJN | SIME DARBY NAK AMBIL ALIH IJN


MP PAKATAN RAKYAT DI MINTA BANTAHAN PENJUALAN INSTITUT JANTUNG NEGARA …

Hasrat syarikat korporat Sime Darby memiliki IJN nampaknya hamper menjadi kenyataan. Harin ini media arus perdana melaporkan, Sime Darby Berhad telah mendapat kelulusan Unit Perancang Ekonomi (UPE) Jabatan Perdana Menteri untuk memulakan rundingan bagi mengambilalih 51 peratus kepentingan dalam IJN Sdn. Bhd.

Berita ini amat mengejutkan dan menimbulkan banyak persoalan tentang nasib pesakit jantung di masa depan.

Jaminan Menteri Kesihatan Meragukan

Walaupun Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus memberi bantuan kepada 80 peratus pesakit kerajaan yang dirawat di IJN jika organisasi lain mengambilalih IJN. Di samping akan memastikan modus operandi dan objektif Institut Jantung Negara (IJN) akan kekal sebagai pusat jantung yang berkhidmat untuk rakyat, namun ia merupakan kenyataan yang amat meragukan.

Menurut laporan, Sime Darby telah mengemukakan cadangan mereka kepada kerajaan untuk memperoleh pegangan dalam syarikat itu yang menjadi pusat perubatan jantung utama di rantau ini. Sekarang ini saham terbesar IJN iaitu 99.99 peratus milik Kementerian Kewangan.

MP Pakatan Rakyat Wajar Bantah Pengambilalihan IJN Oleh Sime Darby

MP Pakatan Rakyat di minta supaya menyuarakan bantahan berhubung isu penjualan IJN kepada Sime Darby. Ia sangat mustahak kerana ia melibatkan kepentingan rakyat, khusus yang terdiri dari golongan sederhana dan rendah. Dalam kedaaan IJN diurus tadbir oleh kerajaanpun, masih ramai rakyat (pesakit jantung) yang belum berkesempatan ataupun mampu mendapatkan rawatan jantung kerana ia terpaksa menanggung kos besar dan sememangnya sukar bagi rakyat yang berpendapatan sederhana dan rendah untuk menanggung kos rawatan tersebut.

Perlu difahami, adalah lumrah bagi sesuatu perniagaan apabila menjalankan operasinya akan mengambil kira keuntungan. Walaupun pihak pengguna yang akan menanggung kos tersebut. Inilah yang akan berlaku kepada modus operandi IJN nanti, sekiranya ia di ambil alih oleh Sime Darby. Jika difikirkan secara rasional tujuan pengambil alihan IJN oleh Sime Darby sudah pasti telah mengambil kira kajian kajian pasaran dalam dunia perubatan yang berprofil tinggi ini. Ia semakin jelas apabila pihak pengurusam Sime Darby berhasrat menjadikan IJN sebagai pusat perubatan jantung utama di rantau ini dan menerima pesaikt dari luar.

IJN Wajar Diuruskan Oleh Kerajaan

Soal kesihatan sewajarnya menjadi tanggunjawab kerajaan kerana rakyat telah membayar cukai kepada kerajaan. Tidak sepatutnya masalah kesihatan diperdagangkan oleh kerajaan, apa lagi yang melibatkan jenis penyakit berprofil tinggi ini. Hak mendapat rawatan kesihatan secara percuma ataupun subsidi sepatutnya boleh dilakukan oleh kerajaan kepad rakyat di Negara ini. Jangan fikir rakyat yang menimpa penyakit jantung ini mereka suka-suka untuk ke IJN mendapatkan rawatan. Mereka ke IJN adalah kerana mahu dapatkan rawatan. Sekiranya IJN di ambil alih oleh Sime Darby adakah rakyat dari golongan sederhana dan bawahan akan terjamin mendapat apa yang akan diperolehi oleh rakyat Malaysia yang sekarang dan sebelum ini.

Komen pemimpin BN berhubung isu pengambil alihan IJN oleh Sime Darby

Sesungghnya kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri bahawa, pengambilalihan itu jika berlaku bukan bermakna kerajaan tidak mampu menanggung kos operasi Institut Jantung Negara (IJN), tetapi mahu melihat hospital yang khusus dalam rawatan jantung itu dapat diperbesarkan dan dipertingkatkan lagi kecemerlangannya adalah amat mengelirukan dan seperti ada sesuatu kelemahan dalam bidang pengurusan pusat tersebut.

Walaupun Pak Lah juga memberi jaminan bahawa kerajaan akan memastikan rakyat yang berpendapatan rendah akan terus menikmati rawatan di IJN dengan caj yang berpatutan adalah suatu illusi semata-mata. Lihat pula komen pemimpin lain dalam BN berhubung isu ini.

Syarikat Sime Darby mesti memberikan komitmen yang bersungguh-sungguh bagi memastikan golongan miskin tidak dipinggirkan.
Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri

Kalau kita perhatikan projek-projek lain yang telah diswastakan, bayarannya terus meningkat
Datuk Dr. Chua Soi Lek, Timbalan Presiden MCA (Bekas Menteri Kesihatan)

Walaupun IJN kini bertaraf dunia ia masih perlu memberikan tanggungjawab sosial kepada masyarakat dan ini merupakan kriteria yang diperlukan
Khairy Jamaludin, Naib Ketua Pemuda UMNO

Ini bukan pengambilalihan sebuah syarikat perniagaan, sebaliknya merupakan perkongsian. Kami hanya mahukan 51 peratus
Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Sime

Bantahan Mesti Dimulakan

Memandangkan isu pengambil alihan IJN oleh Sime Darby ini melibatkan kepentingan rakyat (pesakit jantung) yang terdiri pelbagai kaum, agama dan bangsa di Malaysia, maka kita mengharapkan supaya MP Pakatan Rakyat serta parti-parti dalam Pakatan Rakyat menubuhkan sebuah Jawatankuasa ataupun Badan Bertindak Pertahankan IJN dengan segera. Sekurang-kurangnya ia akan menjadi suatu mekanisme untuk menyalurkan segala bantahan, pendapat umum maupun tindakan yang bersesuaian kepada pihak kerajaan.
Pakatan Rakyat wajar melihat perkara ini sebagai isu penting kerana janji-janji kita di dalam manifesto Pilihanraya PRU 12 dalam hal berkaitan kesihatan amat jelas sekali iaitu untuk menjaga dan menaikkan tarafkan kesihatan rakyat. Taraf kesihatan rakyat seudah semestinya meliputi kos rawatan, prasarana kesihatan dan sebagainya. Tetapi dalam soal berkaitan IJN yang akan di ambilalih oleh Sime Darby sudah semestinya akan memberi kesan kepada pengguna secara langsung dalam kos pembiayaan rawatan di masa depan.

Sungguh tidak wajar sama sekali perkara ini dibiarkan, walupun secara objektif bagi sesetengah pihak melihat ianya baik serta bersesuaian dengan perkembangan dunia perubatan dalam dunia hari ini.

Akhirnya, jika IJN berjaya dimilki oleh Sime Darby, ia petanda kepada ada sesuatu yang tidak kena di dalam pengurusan IJN selama ini. Umat Islam dan rakyat di Negara ini tidak sepatutnya menjadi manja ular yang mematuknya dua kali dalam satu lubang.

No comments: