Sunday, December 21, 2008

PAS RUGI BILA LEWAT UMUMKAN CALON ?

PAS akan hanya mengumumkan calonnya untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu, pada 1 Januari depan di Stadium Negeri di Kuala Terengganu. Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang berkata pada masa ini, parti itu telah menentukan calonnya itu, yang merupakan seorang profesional dan berjiwa rakyat.

Sementara itu, Pengarah Jentera Pilihanraya Kecil PAS Terengganu, Datuk Wan Abdul Muttalib Embong berkata pihaknya akan mencadangkan kepada PAS pusat untuk mengumumkan nama calon lebih awal.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, berkata ini bagi memudahkan jentera pilihan raya membuat perancangan serta strategi dalam usaha menarik sokongan pengundi di kawasan berkenaan.

Dato’ Seri Hj Hadi berkata, "Kita sudah ada calon...dalam poket saya, Insya-Allah...tunggu 1 Januari depan (kita umumkan)," katanya pada hari ini (22 Dis).

Dengan penuh yakin, Presiedn PAS itu mengatakan bahawa calon yang akan diketengahkan oleh PAS itu merupakan seorang yang lebih layak daripada calon yang ditampilkan oleh Barisan Nasional (BN).

Sementara itu, Pengarah Jentera Pilihanraya Kecil PAS Terengganu, Datuk Wan Abdul Muttalib Embong berkata pihaknya akan mencadangkan kepada PAS Pusat untuk mengumumkan nama calon lebih awal. Tujuannya untuk memudahkan jentera pilihan raya membuat perancangan serta strategi dalam usaha menarik sokongan pengundi di kawasan berkenaan.

Kelewatan Umum Calon Merugikan PAS

Cukup menghairankan apabila PAS Pusat menangguhkan pengumuman nama calon yang akan bertanding pada PRK Kuala Trengganu pada Januari depan. Sedangkan UMNO/BN telahpun mengumumkan kepada pengundinya di situ, malah satu negara sudah bercakap tentang calon mereka. Pro dan kontra di atas calon yang diumumkan sudah menjadi lumrah. Tetapi dari segi persiapan dan perancangan UMNO/BN lebih telus dan terbuyka berbanding PAS yang masih menggunakan kaedah lama dalam hal mengumumkan calon untuk pengetahuan umum, khususnya untuk pengetahuan pengundi.

Mengelegak rasanya otak memikirkan, apakah sebab memilih tarikh yang dianggaap terlewat ataupun terlalu lama untuk mengumumkan calon tersebut. Pada hal, Presiden PAS secara terang telah mengatakan bahawa, , "Kita sudah ada calon...dalam poket saya, Insya-Allah...”. Maksudnya ialah parti PAS dah tahu siapakah calonnya.

Persoalannya ialah mengapa ia perlu dirahsiakan lagi kepada umum. Ada jaminankah bahawa nama calon itu tidak bocor kepada umum sebelum hari pengumuman di buat. Deruan angin Cina Selatan yang bertiup di Kuala Trengganu telahpun sampai ke Kedah dan ramai yang telahpun tahu tentang nama calon yang telah diputuskan oleh PAS. Ia bukan lagi menjadi rahsia. Sebab, sejak awal lagi setiap ahli-ahli PAS khususnya, orang politik, rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, mungkin juga UMNO/BN yang mahu tahu sipakan calon yang akan dikemukan oleh PAS.

Membiarkan orang ramai ataupun pengundi tertanya-tanya siapakah calon PAS sebenarnya merugikan parti dan calon tersebut. Apakah kerana melewatkan pengumuman calon meruapakan suatu strategi Pilahanraya Kecil?, atau Kerana nak ambil berkat menjelang sambutan tahun baru 2009, ataupun kerana nak dapatkan pengesahan menggunakan Stadium Sultan Zainal Abidin terlebih dahulu dari Kerajaan UMNO/BN Kuala Trengganu sebagai tempat berlangsungnya majlis pengumuman calon tersebut, atau masih ada masalah teknikal yang berkaitan calon yang dipilih supaya ia tidak akan menimbulkan masalah di hari penamaan calon, ataupun kerana PAS terlepas pandang bahawa ‘masa’ adalah elemen paling kritikal dalam sesuatu Pilihanraya untuk dimanfaatkan sebaik mungkin. ATUAPUN ia hanya diketahui oleh pimpinan PAS sahaja.

Antara Calon dan PAS

Dalam Pilihanraya, mana lebih utama antara calon dan parti PAS. Ada pendapat yang mengatakan calon lebih penting dari parti PAS untuk menjamin kemenangan dalam Pilihanraya yang disertai. Kerana itu, pemilihan calon merupakan suatu hal yang serius difikirkan oleh pemimpin. Pendapat yang mengatakan PAS lebih penting dari calon juga ada asasnya. Kerana pengundi percaya kepada parti dari calon. Umpamanya UMNO /BN rakyat tolak mereka dalam PRU 12 lalu bukan kerana faktor calonnya, sebaliknya kerana parti UMNO/BN itu yang menjulang dasar perjuangan yang tidak berlandaskan kepada kepentingan agama Islam dan rakyat yang pelbagai kaum, agama dan bangsa di Negara ini.

Apapun, kedua-dua pendapat itu ada kebenarannya.

Namun bagi PRK Kuala Trengganu kali ini, PAS nampaknya memberi perhatian yang serius kepada calon yang akan mewakilinya. Kriteria calon yang dipilih diperhalusi dan perbincangan tentangnya pastinya hangat. Kepimpinan PAS yang terlibat, masing-masing memberi hujah serta dalil untuk menyokong calon yang diketengahkan. Begitulah antara proses dan cara PAS memilih calonnya dengan harapan ia akan memberi keyakinan kepada pengundi supaya memberi undi kepada PAS.

Sewaktu membuang undi di kotak-kotak undi yang disediakan oleh SPR, pengundi akan memberi undi mereka kepada calon atau PAS ?

Ramai yang mengatakan kepada calon yang mewakili PAS tersebut. Apakah dakwaan ini benar. PAS perlu membuat kajian lebih mendalam dalam hal ini dalam segenap aspek.

Calon Baru Perlu Masa Cukup Berjumpa Pengundi

Masa itu emas. Dalam Islam, kita tidak boleh menghina masa. Masa adalah milik Allah SWT. Menghina masa sepertilah mnghina Allah SWT. Oleh itu, PAS kena akui bahawa antara kesilapannya ialah suka melewatkan masa. Atau lebih tepat tidak pandai memanfaatkan masa. Kerana itu ia selalu rugi. Baca surah Al- Asr’.

Allah berfirman:

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal sholih. Dan berwasiat (nasihat-menasihati) dengan Kebenaran. Dan berwasiat (nasihat-menasihati) dengan kesabaran."

Dalam firman Allah dalam surah al-'Ashr, Allah mengingatkan kita sesungguhnya kita manusia berada dalam kerugian, karena tak pandai menggunakan masa dengan sebaik mungkin. Sehingga ramai manusia yang membuang masa.

Alangkah baik, sekiaranya masa yang ada PAS manfaatkan memperkenalkan calonnya kepada pengundi. Supaya pengundi boleh mengenalinya dan menilainya dengan lebih lama lagi. Tempoh masa sekitar 10 hingga 14 hari berkempen sebenarnya terlalu pendek, khususnya bagi calon baru. PAS sewajarnya tidak melakukan memendek waktu calon barunya berkempen, walaupun jentera parti mampu dkerahkan untuk berkempen.

Kerana dalam sebuah Pilihanraya Kecil dalam kawasan parlimen seperti Kuala Trengganu yang ada empat (4) buah DUN sudah pasti ianya mempunyai jumlah pengundi yang ramai. Begitu juga keluasan kawasan dalam Parlimen tersebut. Jika diberikan sama secara sama rata, calon hanya mempunyai masa (hari) sekitar 4-5 hari utuk memberi khidmat ataupun berte,u pengundi dalam setiap DUN.

Bayangkan dari tarikh calon yang telah PAS putuskan untuk bertanding iaitu pada hari ini (22 Dis) dan terpaksa menunggu pada 1 Januari 2009 baru mahu mengumumkannya, sudah tentu ia merugikan masa selama 10 hari yang sangat berharga dimanfaatkan oleh calon PAS dalam PRK Kuala Trengganu tersebut. Sepatutnya tidak timbul isu PAS terburu-buru nak umumkan nama calonnya ataupun nak ikut rentak UMNO/BN yang telah umumkan nama calonnya.

Pada pandangan umum, nampaknya UMNO/BN lebih bersedia dari PAS. Calon UMNO/BN kini sudah boleh bergerak dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh undang-undang untuk berjumpa pengundi. Pengundi kebiasaannya sangat gembira dan terhutang budi kepada mana-mana calon yang sanggup menemui mereka.

Kini, bahang PRK Kuala Terengganu semakin terasa. Meski pun penamaan calon hanya akan dilakukan pada 6 Januari depan. Debaran kedua – dua parti yang bertanding semakin kuat. Apakah keputusan PRK Kuala Trengganu nanti boleh dijadikan kayu ukur lanskap politik Malaysia sehingga ke PRU 13 akan kita lihat bersama.

PAS UNTUK SEMUA !!!

No comments: