Friday, December 19, 2008

DAKWAAN GABUNGAN DEKLARASI RAKYAT KEDAH TIDAK BERASAS DAN BERSIFAT POLIMEK

Gabungan Deklarasi Rakyat Kedah yang terdiri dari badan bukan kerajaan (NGO) dan wakil wakil komuniti masyarakat di Kedah yang mendakwa kerajaan Pakatan Rakyat gagal memerintah negeri kedah dengan baik di minta supaya lebih rasioanal dan melihat kepada fakta yang tepat.

Gabungan Deklarasi Rakyat Kedah di minta supaya tampil mengemuka bukti dan kajian atas dakwaan mereka yang mengatakan kerajaan Kedah gagal memerintah negeri ini dengan baik dalam hal berkaitan hak rakyat dan alam sekitar. Jika dakwaan hanya bersandarkan persepsi ataupun pengamatan secara rambang semata-mata tanpa mengetahui secara mendalam kedudukan perkara tersebut, lebih baik Gabungan Deklarasi Rakyat Kedah fokus kepada isu-isu lain.

Sebagai maklumana kepada mereka yang berkenaan bahawa isu yang berkaitan hak rakyat dan alam sekitar yang dibangkitkan tersebut, sememangnya menjadi perhatian dan keutamaan kerajaan Pakatan Rakyat. Isu yang dibangkitkan telahpun dalam pengetahuan dan tindakan oleh pihak kerajaan negeri. Perlukah kerajaan negeri melaporkan kepada mereka terlebih dahulu untuk membuat sebarang tindakan, baru mereka berpuashati.

Tanggapan yang mengatakan kerajaan negeri gagal memerintah negeri kedah dengan baik adalah tidak masuk akal, ia semata-mata mahu mempolimek isu sahaja. Di samping, membuka pekung mereka ketandusan maklumat dan fakta yang tepat.

Sayugia ditegaskan bahawa kerosakan alam sekitar yang berlaku pada hari ini adalah kesan dan akibat kebobrokan pemerintahan regim UMNO/BN selama lebih 51 tahun di Kedah. Merekalah yang telah membuat cadangan ataupun kelulusan serta mengeluarkan lesen-lesen kuari dalam daerah seluruh Kedah, begitu juga dengan isu penebangan balak dan projek Zon Indsutri Petroleum Yan (ZIPY) dan banyak lagi. Seluruh rakyat Kedah sudah maklumi tentang perkara ini.

Pihak-pihak tertentu yang cuba mempolimekkan perkara ini bertujuan memberi gambaran kepada rakyat bahawa kerajaan yang diterajui oleh YAB Dato Seri Ustaz Azizan Abdul Razak selaku Menteri Besar Kedah adalah seorang yang lemah dan tidak berwibawa.

Tidak dinafikan dalam tempoh 9 bulan memerintah Kedah masih banyak perkara yang belum sempat di buat, sekaligus memuaskan hati semua pihak. Tetapi, harus diyakini bahawa kepimpinan kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Ustaz Azizan tidak boleh disamakan dengan Menteri Besar kerajaaan UMNO/BN yang telah berkuasa sebelumnya yang telah menggunakan kedudukan untuk meratah khazanah negeri melalui pelbagai salah laku seperti rasuah, penyelewengan dan pembaziran.

Kerajaan Pakatan Rakyat akan melaksankan janji-janji melalui konsep pemerintahan berdasarkan kepada ‘Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua’.

Berhubung dengan Kad Laporan Prestasi Kerajaan Negeri untuk menilai prestasi kerajaan negeri berhubung ‘Hak Rakyat dan Alam Sekitar’serta memenuhi janji Pakatan Rakyat ketika pilihan raya sebenarnya tidak berbangkit sama sekali dan boleh diperakui oleh rakyat. Dalam tempah singkat iaitu baru 9 bulan untuk memberi ‘markah’ ataupun megukur prestasi kerajaan negeri adalah tidak munasabah. Logiknya, kerajaan Pakatan Rakyat yang baru pertama kali mengambil-alih kuasa pemerintahan dari UMNO/BN, sudah pasti yang hal dalaman jentera kerajaan yang perlu diteliti dan di ambil perhatian. Keutamaan sudah pasti memperkasakan jentera kerajaan semua peringkat di Kedah supaya segala dasar dan polisi yang diperkenalkan akan dilaksanakan dengan jaya.

Menghukum kerajaan Pakatan Rakyat dalam tempoh waktu yang singkat, adalah tindakan tidak adil dan bijaksana.

Perlu waras dan realistik untuk menilai prestasi kerajaan ini. Melaksanakan semua perkara yang terdapat dalam manifesto bukan boleh di buat dalam tempoh masa 100 hari, 6 bulan dan 12 bulan, bahkan kadang-kadang terpaksa mengambil masa bertahun-tahun. Ini kerana ia melibatkan banyak prosedur dan pelbagai aspek yang perlu dikaji sebelum sesuatu perkara dilaksanakan.

Jangan kerana kesilapan kerajaan UMNO/Bn masa lampau yang mendatangkan kesan mudharat pada rakyat masa kini, mahu diletakkan dipundak kerajaan Pakatan Rakyat.
Nak laksanakan sesuatu program terutama melibatkan undang-undang memerlukan suatu kajian terlebuh dahulu. Bukan boleh main ‘redah’ saja. Ini bukan negeri yang diperintah ‘ala cowboy’. Kerajaan yang memerintah terikat kepada terma-terma yang terkandung dalam perlembanggaan, undang-undang, enakmen, akta, garis panduan, prosedur dan bermacam-macam lagi.

Kalau nak buat kuih tepung talam mudah lah. Sediakan bahan, proses, kukus dan tunggu 1-2 jam dah siap dan boleh dijamah oleh kita. Tapi nak menguatkuasa ataupun mengubal sesuatu undang-undang, enekman, akta maupun polisi ia memerlukan suatu proses yang mengikut prosedur-prosedur yang ditetapkan supaya ia tidak mendatangkan masalah di masa depan.

Namun, usaha dan kepekaan Gabungan Deklarasi Rakyat Kedah dalam hal berkaitan hak rakyat dan alam sekitar tetap dihargai dan dipuji. Lebih-lebih lagi, jika ia berniat baik untuk melihat kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS di Kedah ini menjadi sebuah kerajaan yang efisen, progresif dan dinamik, sekaligus membawa kebaikan kepada seluruh rakyat. Ia merupakan tindakan yang amat dialu-alukan dan perlu diteruskan. Memang menjadi amalan bagi kerajaan Pakatan Rakyat bersedia menerima teguran, cadangan maupun kritikan dari semua pihak kerana Pakatan Rakyat mendokong prinsip-prinsip demokrasi.

Sebagai penyelesaian kepada tuntutan oleh Gabungan Deklarasi Rakyat Kedah untuk berjumpa ataupun mendapat jawapan dari kerajaan Kedah, saya mencadangkan supaya suatu majlis penerangan berhubung Dasar dan Polisi kerajaan Pakatan Rakyat diadakan . Pihak yang sesuai mereka jumpa ataupun menganjurkan program ini ialah Kelab Penyokong Kerajaan Kedah yang dipengerusikan oleh YB. Ustaz Yaakob Husin. Meluahkan perasaan atauoun membuat kenyataan melalui media hanyalah untuk mendapatkan popularity, sebaliknya tidak membantu untuk mendapatkan hasil yang diperjuangkan.

No comments: