Monday, December 22, 2008

HUDUD | DAP WAJAR HORMATI UMAT ISLAM


Kenyataan tiga pemimpin DAP Pusat iaitu Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Loke Siew Fook membantah hasrat PAS untuk melaksnakan undang-undang hudud apabila di beri mandat oleh rakyat adalah tidak boleh di terima dan memperlihatkan sikap prejudis mereka terhadap agama Islam. Sekaligus cuba memperkecilkan dasar perjuangan PAS di Negara ini.

PEMIMPIN DAP BIADAP

Laporan media online dan akhbar arus perdana telah mendedahkan bahawa ketiga-tiga pemimpin DAP berkenaan telah mengeluar kenyataan iaitu DAP membantah hasrat PAS untuk menjalankan hudud sekiranya berjaya menguasai kerajaan persekutuan seperti ditegaskan naib presidennya Datuk Husam Musa. Hukum hudud bukan dasar Pakatan Rakyat dan tiba giliran Husam menjelaskan apa yang dimaksudkannya," kata tokoh popular parti Lim Kit Siang hari ini.

Lim Guan Eng berkata pelaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum, Mac lepas.

Pemuda DAP menolak cadangan PAS untuk melaksanakan undang-undang hudud dan qisas di seluruh negara sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah pada masa depan. Ketuanya, YB Loke Siew Fook mengingatkan pucuk pimpinan PAS supaya lebih berhati-hati ketika mengeluarkan sebarang kenyataan.

DAP MENGERTAK PAS

Bantahah DAP itu juga dikaitkan dengan PRK Kuala Trengganu pada 17 Januari depan. Menurut Lim Kit Siang bahawa YB Husam Musa mesti menjelaskan pendiriannya berhubung isu hudud ini, jika gagal dijelaskan, kenyataan Husam boleh menimbulkan rasa tidak senang, serba salah dan bantahan bukan sahaja di kalangan 11 peratus pengundi Cina di pilihanraya kecil Kuala Terengganu, tetapi juga kepada semua pengundi di seluruh Malaysia.

Inilah gertakan DAP kepada PAS. Kenyataan media oleh Lim Kit Siang semata-mata untuk memperlihatkan sikap partinya yang tidak setuju dengan PAS kerana mahu melaksanakan hukum hudud. Ia juga cuba menanamkan kebencian kepada rakyat, khususnya yang non-muslim supaya menolak PAS, kecuali PAS boleh melupa atau meninggalkan cita-cita perjuangannya melaksnakan hukum hudud.

Sesungguhnya PRK Kuala Trengganu adalah masa terbaik kepada PAS untuk membuktikan kepada DAP dan mungkin juga PKR, bahawa rakyat akan memilih atau menolak PAS bukannya kerana hudud. PAS mesti bersedia dan yakin bahawa ia boleh bersendirian menghadapi PRK Kuala Trengganu tanpa bantuan ataupun sokongan DAP di sana nanti.

Percayalah bahawa masyarakat non-muslim menolak PAS dalam sesuatu Pilihanraya bukan kerana isu hudud.PAS menang bukan kerana PAS berjanji tidak mahu melaksanakan hudud. Tidak ada maknanya perjuangan PAS tanpa kita mempertahankan dasar perjuangan, cita-cita dan matlamat yang diperjuangkan oleh PAS selama ini.

PAS ditubuhkan kerana cita-cita, tujuan dan matlamat yang jelas iaitu kerana mahukan Islam. Jika DAP membuat pilihan untuk meninggalkan PAS kerana PAS mahukan Islam (hudud), biarkan saja ia melakukannya. PAS sudah sampai masanya memperlihatkan ketegasan sikapnya, walaupun memberi kesan kepada ‘millage’ politiknya. Rasanya lebih baik PAS berjuang secara sendirian dengan dasarnya dari berkawan dengan parti-parti lain yang boleh menimbulkan fitnah kepada PAS dan Islam itu sendiri.

Lihatlah apa yang berlaku dalam tempoh pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang hari ini. Slogan ‘amar makruf, nahi mungkar’ oleh Ketua Menterinya umpama tin kosong semata-mata kerana masih banyak gejala-gelaja yang merosakkan muda-mudi masih dibiarkan. Bantahan Pemuda PAS Pulau Pingang berhubung penganjuran I-Dance (tarian senaman) tidak diendahkan langsung. Ini baru satu contoh….

DAP mungkin merasakan bahawa kemenangan mereka pada 8 MAC lalu adalah kerana ideologi perjuangan partinya di terima oleh rakyat. Tanpa menghormati dan menghargai sumbangan PAS. Tidak keterlaluan saya mengatakan bahawa sikap DAP yang tidak menghormati dasar perjuangan PAS akan memendekkan umor politiknya di negara ini. Pada masa akan datang, generasi baru (Melayu – Cina – India) lebih selesa dengan PKR yang dilihat tidak bersifat perkauman, extreme dan brutal seperti DAP.

DAP akan menanggung akibat dari sikap anti-hudud yang dinyatakan pada hari ini. Lihatlah pada Pilihanraya Umum 13 akan datang.

PAS TERUS PERTAHANKAN HUDUD


Jawapan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung isu hudud yang dicetuskan dalam program debat ‘Wacana Transformasi Politik Malaysia’ amat dialu-alukan.

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata dua lagi parti dalam pakatan iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu memberi alasan kukuh sekiranya menolak pelaksanaan undang-undang Islam berkenaan. (Jika) Tidak setuju kerana apa, itu masalahnya... penjual dadah mana setuju kena gantung, tetapi dia tetap kena gantung. Tolak tidak apa, tetapi biar ada alasan, contohnya kalau tidak mahu sembahyang, kena bagi alasan, sebab itu Islam beri ruang untuk berbincang," katanya ketika ditanya sama ada Pas akan tetap melaksanakan hudud sekiranya ditolak oleh DAP dan PKR.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, umat Islam perlu kembali kepada asal kerana ia bukan hanya setakat sembahyang dan berpuasa. Hudud bukan hukum PAS, tetapi hukum Allah, kalau sembahyang kita buat, tetapi kenapa hudud tidak boleh buat. Susah apa hudud, di Malaysia pun boleh gantung (pesalah) kenapa tidak bising, sebabnya orang Eropah yang buat, sebab dalam kepala kita, (acuan) ikut Eropah," katanya dengan tegas.

Jawapan yang dilemparkan oleh Mursyidul AM, jelas memperlihatkan komitmen PAS untuk terus menegakkan hukum Allah SWT di Malaysia ini. Dan ia merupakan kenyataan yang akan menyenangkan hati dan perasaan ahli-ahli PAS di peringkat bawahan. Sekaligus peniup semangat, membajai jiwa, menigkatkan keyakinan kepada ahli-ahli PAS kembali yang sekarang ini di lihat semacam keliru tentang dasar perjuangan PAS, khususnya bila melihat pentadbiran Kedah yang kelihatan belum melakukan apa-apa perubahan ataupun memperkenalkan dasar dalam sistem pemerintah sejak mula berkuasa.

Kebijaksaan dan ketegasan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sangat dihargai oleh ahli-ahli PAS. Sesungguhnya ahli-ahli semakin merindu kepada kenyataan, ketegasan, pendirian ataupun ungkapan seperti hukum hudud dan negara Islam, berbanding dengan sebutan “Negara berkebajikan ataupun Negeri Sejahtera, Nikmat Untuk Semua”.

Terima kasih Mursyidul Am kerana bingkas memberi penegasan tentang sikap PAS terhadap hudud. Lebih indah jika ia turut direspon oleh pemimpin kanan PAS yang lain supaya ahli-ahli PAS dan rakyat yang dambakan kepada keredhaan dan keberkatan Allah SWT lebih bermotivasi.

No comments: