Saturday, December 13, 2008

IDEOLOGI ANWARISME OLEH JAMALUDIN MAT ALI


Betulkah Anwar menjadi faktor kepada kemenangan PAS dalam Pilihanraya Kecil Kuala Trengganu pada Januari 09 akan datang ?

PILIHAN RAYA kecil Parlimen Kuala Terengganu

PILIHAN RAYA kecil Parlimen Kuala Terengganu bakal diadakan dalam bulan Januari ekoran kematian megejut Datuk Razali Ismail yang telah menang dengan majoriti tipis sebanyak 628 undi apabila menewaskan calon PAS Mohamad Sabu dan seorang calon bebas, Maimun Yusuf pada 8 Mac lalu.

Dijangkakan PR Kecil ini akan menyaksikan pertarungan hebat antara dua musuh politik bernuansakan agama dan bangsa iaitu PAS dan UMNO. PAS adalah parti politik yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan sejak ia ditubuhkan pada tahun 1951. Sebaliknya UMNO pula adalah sebuah parti politik nasiolsime berbau perkauman yang lebih dahulu ditubuhkan dari PAS iaitu pada tahun 1946. Pelbagai sejarah politik telah dicipta oleh kedua-dua parti politik ini, sekaligus mewarnai pegangan politik dikalangan orang Melayu dan Islam di Malaysia.

Perubahan politik dikalangan orang Melayu dan umat Islam di negara ini begutu ketara pada PRU 12 lalu. Di mana, kelihatan trend politik orang-orang Melayu yang sudah mula berani menolak UMNO dalam pilihan raya umum ke-12 lalu. Walaupun UMNO menafikan bahawa pengundi Melayu masih setia dengan partinya, cuma bangsa-bangsa lain khususnya India dan Cina sahaja yang menolak kerana terpengaruh dengan retorik Anwar Ibrahim selaku ‘de faktor’ PKR yang membawa sloga ‘Malaysia Harapan Baru’.

Berbalik kepada PR Kecil Kuala Trengganu pula, banyak pihak mengatakan PAS akan menang jika Anwar Ibrahim akan turun padang sepenuh masa di sana nanti. Sebab dan alasannya adalah mudah kerana Anwar adalah ikon politik rakyat Malaysia masa kini, merujuk kepada kemengan PAS Trengganu pada tahun 1999 adalah kerana simpatisme rakyat ke atas perlakuan zalim Mahathir ke atas Anwar. Jadi, undi tersebut adalah undi protes, sekaligus untuk mengajar keangkuhan, kesombongan dan kerakusan Mahathir serta UMNO/BN.

Memang…. Jika tidak diselidiki ramai yang menjangkakan bahawa batang tubuh Anwar menjadi faktor kepada kemenangan tersebut. Tetapi harus juga diingatkan bahawa kebijaksaan pimpinan PAS, khususnya Al-Marhum Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor mempelopori penubuhan GERAK bersama-sama parti-parti politik pembangkang lain (DAP dan PRM) dan NGO-NGO sehingga terbentuknya Baraisan Alternatif adalah gerak kerja politik sehingga mencipta kejayaan yang sangat cemerlang oleh pembangkang, khususnya PAS dalam PRU 10 tersebut.

Pihak yang mendakwa Anwar adalah faktor dominan kepada kejayaan PAS dalam PR Kecil Kuala Trengganu akan datang adalah bersifat provokatif dan amat keterlaluan serta menyimpang dari fakta tentang keistimewaan PAS. Sekaligus ia jelas mendukong fahamanan Anwarisme yang sangat memberhaya serta memberi kesan politik Malaysia jangka panjang yang akan merugikan umat Islam dan Melayu di Negara ini.

Jamaludin Mat Isa Pencetus Ideologi Anwarisme dan Provokatif

Jamaludin Mat Isa yang menulis artikel dalam Kedahlanie adalah pencetus fahaman Anwarisme dan bersifat provokatif. Ia membawa bentuk pemikiran yang jelas bersifat khurafat dan boleh menjejaskan imannya.

Tulisannya yang cuba cuba menafikan kelebihan, kekuatan dan kemampuan kepimpinan dan PAS merupakan tindakan provokatif dan buta halatuju politik di Negara ini. Di mana, fahaman ini seolah-olah meletakkan keyakinan bahawa Anwar sahaja yang boleh menarik sokongan dan keyakinan pengundi supaya menyokong ataupun memberi undi kepada calon PAS. Tanpa Anwar, calon yang akan PAS letakkan akan kalah tersungkor ke tangan UMNO.

Niatnya membangkitkan isu hubungan pimpinan PAS Trengganu iaitu Dato Mustaffa Ali dengan Anawar Ibrahim amat diragukan. Sehingga secara biadap mempertikaikan kemenangan PAS Trengganu pada tahun 1999 bukan kerana pengaruh kekuatan YB. Dato Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang selaku Timbalan Presiden PAS dan Mustafa Ali selaku Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, sebaliknya adalah faktur Anwar waktu itu yang memberi peluang PAS perintah Terengganu.

Lebih parah apabila Jamaludin Mat Isa cuba berhujah dengan mengatakan bahawa, “pada dasarnya perubahan sikap orang Melayu meninggalkan UMNO mengundi pembangkang bukan kerana kekuatan PAS. Tetapi, pengaruh Anwar Ibrahim. Sedikit sebanyak PAS harus berterima kasih kepada Anwar . Tanpa musibah yang menimpa Anwar pada tahun 1997/1998 hingga sekarang tidak mungkin kita manpu menafikan mojoriti 2/3 yang menjadi milik dominasi UMNO selama ini.

Anwar Ibrahim merupakan ikon politik besar yang mampu mencetuskan perubahan landskap politik negara. Anwar berupaya merentasi eleman perkauman dan bangsa. Kekuatan yang dimiliki Anwar ini menjadi faktor utama hala tuju politik pembangkang di negara ini. Tanpa kekuatan sepertimana yang diperlihatkan oleh Anwar saya percayai rakyat tidak yakin untuk bangkit mencetus reformasi perubahan.

(Sila rujuk artikel Kedahlanie oleh Jamaludin Mat Isa)

Namun di hujung tulisannya Jamaludin Mat Ali cuba meneutralkan ideolagi Anwarismenya dengan menulis

“Pada saya Anwar bukannya satu jaminan bagi mempastikan PAS memang di Kuala Terengganu. Tetapi, kita percaya mutakhir ini Anwar Ibrahim merupakan sesatunya pemangkin bagi mencetuskan perubahan sekaligus pencipta kejayaan. Kuala Terengganu misti memenuhi kehadiran Anwar bagi mengolah swing vote para pengundi di sana. Anwar Ibrahim yang berjiwa besar tiada akan terikut-ikut rentak tari Mustafa Ali yang tidak turun ke Permatang Pauh se waktu pilihan raya kecil bagi membantunaya dulu. Atas dasar permaufakatan dan jangan sesekali kita memperlihatkan kelemahan di saat-saat rakyat sedang memihak kepada kita”.

Walaupun peneutralan yang cuba disampaikan oleh pencetus ideologi Anawarisme tersebut, namun ia tidak akan mengubah persepsi ahli-ahli PAS bahawa ia telah menghina dan merendah-rendahkan kemampuan dan kredebiliti kepimpinan PAS yang memakai konsep dalam berkerja dan membuat keputusan secara syura’.

Penulis cuba menasihatkan kepada Jamaludin Mat Ali supaya meneliti semula pegangan ideologi Anwarisme dalam kerangka politiknya dikaji semula berakar umbi dari sumber yang yang lebih tepat supaya ia tidak menjadi amalan khurafat yang boleh menjejaskan imannya.

Sesungguhnya, kemenangan Pilahanraya Umum ataupun Pilahanraya Kecil di Malaysia bukan kerana ketokohan ataupun kehebatan Anwar Ibrahim, sebaliknya adalah kerana kesedaran rakyat di atas kebobrokan sistem pemerintahan UMNO/BN yang semakin disedari oleh rakyat serta kecemerlangan pemerintahan PAS di Kelantan yang menjadi alternatif aatupun contoh sebuah kerajaan kepada rakyat yang dambakan keadilan, keberkatan, kesejahteraan serta tidak KKN (kronisme, Korupsi dan Nepotisme).

No comments: