Wednesday, December 17, 2008

PAS SEDIA PERTIMBANGKAN CALON PILIHAN BLOGGER


Sejak berita kekosongan kerusi Parlimen Kuala Trengganu tersebar dalam media online dan media arus perdana, jari jemari saya sudah rasa gatal nak menulis tentang PRK Kuala Trengganu dan calon PAS. Tujuannya bukan apa, sekadar nak memberi pandangan dari luar kepada pemimpin dan PAS itu sendiri.

Keterbukaan PAS

Antara pemimpin PAS paling awal mengemukan calon sesuai untuk bertanding ialah Mursyidul Am, Datuk Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau mencadangkan nama Hj. Mohammad Sabu, Naib Presiden PAS sebagai calon paling sesuai bertanding. Candangan Mursyidul Am disokong oleh Dewan Muslimat PAS Pusat dengan hujah yang bernas dan boleh dipertimbangkan oleh semua pihak.

Namun, bila Tranugkite pagi ini saya merasa terharu apabila membaca sebuah artikel yang menyiarkan kenyataan Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Hj. Abdul hadi Awang tentang cadangan menamakan calon PAS yang akan bertanding.

Menurut Hj Hadi, pemilihan calon yang benar-benar sesuai, adalah faktor yang paling penting dalam usaha mereka merampas kerusi tersebut daripada Barisan Nasional (BN). Kita akan lihat semua termasuk pandangan daripada penulis blog, malah surat layang juga kita akan lihat sebelum menentukan calon," katanya ketika ditemui di luar dewan selepas hari ketiga sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu ke-12, di Wisma Darul Iman di sini hari ini.

Keterbukaan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang dalam menerima pandangan pemilihan calon PAS bagi PRK Kuala Trengganu pada Januari depan amat dihargai. Keterbukaan Presiden PAS tersebut, merupakan langkah baik dan bijaksana, sekaligus memperlihatkan sifat PAS yang sentiasa menghormati dan terbuka dalam menerima apa jua pandangan, walaupun dari pihak yang tidak rapat dengannya.

Kerusi parlimen itu kosong berikutan kematian Datuk Razali Ismail, yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, dipercayai akibat serangan jantung ketika bermain badminton di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands, 28 Nov lepas.

Utamakan Calon Pilihan Pemimpin dan Organ PAS

Sejak isu PRK Kuala Trengganu bermula pelbagai nama calon telkah dikemukan samada oleh tokoh-tokoh penting dalam parti ataupun organ parti. Umpamnya Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS membuat cadangan supaya PAS meletakkan Hj. Mohammad Sabu, Naib Presiden PAS juga calon PAS yang bertanding di Parlimen Kuala Trengganu pada PRU 12 lalu sebgai calon. Begitu pula Dewan Pemuada PAS Trengganu mencadangkan supaya parti mempertimbangkan muka baru dari kelompok pemuda iaitu seorang usahawan dan prof madya sebuah universiti tempatan. PAS Kawasan Kuala Trangganu pula mahukan Syed Azam Syed Nawawi sebagai calon kerana telah menjadi Ahli Parlimen Kuala Trengganu pada tahun 1999 lalu. Ada juga yang mencadangkan pemimpin senior PAS Trengganu iaitu Hj Wan Mutalib Embong dan Dato Mustaffa Ali sebagai calon Parlimen.

Jika kita di tanya dan diberi peluang lagi, siapa yang sesuai menjadi calon sehingga hari penamaan calon sudah pasti lebih ramai lagi nama-nama yang akan dikemukan, masing-masing akan membawa hujah untuk menyokong cadangan tersebut.

Inilah kelebihan PAS iaitu sebuah Jemaah Islam yang tulen di Malaysia. Ramai calon yang boleh dikemukakan apabila berlaku suatu Pilahanraya Kecil. Semua nama-nama calon yang dikemukan memiliki keisitimewaan masing-masing. Prinsip asanya ialah semua mereka iatu adalah ahli PAS yang terbukti istiqamah dengan perjuangan Islam yang di bawa oleh PAS. Pelbagai halangan, ujian, tekanan dan cabaran dalam kehidupan duniawi ini telah mereka tempuhi dengan sabar.

Contohnya Hj Mohammad Sabu telah melalui ujian perjuangan dengan merengkok 2 kali ke dalam Tahanan ISA. Syed Azman pula sanggup melepaskan jawatan dalam kerajaan semata-mata kerana menerima arahan dan keputusan jemaah supaya bertanding dalam PRU 10 (1999) lalu. Nasib baik menang. Kalau tak menang, jawabnya Syed Azman susah juga untuk melayari kehidupan duniawi ini. Apatah lagi tokoh lama PAS seperi Dato Mustaffa Ali dan Dato Wan Mutalib, mereka adalah antara tulang belakang PAS Terengganu sejak tahun 80an yang banyak telah menyumbangkan khidmat dari segi masa, kewangan, tenaga dan buah fikiran kepada PAS.

Calon Bukan Kemenangan Mutlak Kepada PAS

Perlu diakui bahawa calon bukanlah faktor mutlak menjamin kemenangan PAS dalam PRK Kuala Trengganu. Fakta dan postmorterm yang di buat oleh PAS setiap kali menyertai Pilihanraya jelas menunjukkan bahawa factor-faktor yang menjadi penyebab tewasnya calon PAS adalah disebabkan oleh perjalanan sistem Pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR itu sendiri. Di samping peranan media pro UMNO/BN yang berat sebelah, penggunaan jentera kerajaan, ugutan kepada penggundi dan banyak lagi yang tidak perlu diulas lagi di sini.

Namun, dalamPKR Kuala Trengganu kali ini peluang cerah untuk PAS menang kerana masalah dalaman yang berlaku dalam UMNO dan rakan-rakan dalam BN yang menjadi jentera mereka setiap Pilahanraya. Umum ketahui bahawa, UMNO Trengganu yang di pimpin oleh Ahmad Said menghadapi masalah dalaman ekoran perlantikannya sebgai Menteri Besar dan juga campurtangannnya dalam proses pemilihan AJK UMNO peringkat bahagian yang baru berlalu. Persaingan menonjolkan calon UMNO tajaan dari kumpulan masing-masing yang melibatkan dari peringkat akar umbi hinggalah ke peringkat UMNO Malaysia sudah pasti menjadi halangan sukar kepada UMNO mendapat sokongan bulat dari seluruh ahli-ahlinya.

Oleh itu, PAS mesti mengambil kesempatan dari kekalutan dalaman UMNO ini secara maksima, jika mahu pengundi UMNO dan pro UMNO mengundi calon yang akan diletakkan di situ nanti. Kebijaksanaan dan strategi tepat mendekati ahli-ahli UMNO mesti diutamakan. Sejarah Pilihanraya sejak tahun 1990 telah membuktikan bahawa jika ada perpecahan dalaman UMNO ia memberi kelebihan kepada PAS. Jentera PAS mesti melihat perkembangan dalaman UMNO sebagai senjata ampuh paling utama untuk mereka melemah dan mengalahkan calon UMNO.

Namun tidak dapat dinafikan peranan rakan-rakan PAS dalam Pakatan Rakyat juga perlu diberi perhatian. DAP dan PKR harus mturunkan semua kepimpinan parti mereka terutama yang sudah memegang jawatan dalam kerajaan. Kehadiran mereka bukan sekadar menaikan semangat dan motivasi pada jentera parti, malah akan membuka minda pengundi di sana yang mungkin pernah mendekati dan mengenali kepimpinan PR dari dekat.

Pandangan MB Kedah yang mengatakan bahawa PRK Kuala Trengganu sebagai ukuran PAS dan PR menelurkan anak sulongnya selepas PRU 12 lalu amat menarik jika ia dapat dijayakan. Keputusan PRK Kuala Trengganu akan merubah bentuk pemikiran dan lanskap politik dalam negara pada masa-masa mendatang.

BLOGGER : Calon PAS Pilihan Blogger Ialah …..

Mengambil kesempatan di atas keterbukaan Presiden PAS kepada mana-mana pihak untuk menamakan calon PAS yang akan bertanding, maka saya menggariskan criteria calon yang wajar dipertimbangkan, iaitu :-

Calon PAS tersebut mestilah seorang ahli PAS tulen yang telah terbukti istoqamah kepada perjuangan Islam.

Calon PAS yang memiliki tassawur Islam dan perjuangan Islam yang jelas.

Calon PAS yang diyakini mampu mempertahankan matlamat, cita-cita dan tujuan perjuangan PAS.

Calon PAS yang tidak akan menimbulkan masalah apabila menang nanti kerana kelemahan dirinya, sekaligus membawa fitnah kepada PAS dan Islam pada masa akan datang.


Oleh itu, biarlah siapapun calon yang akan diputuskan oleh Majlis Syura PAS, asalka ia seorang calon PAS tulen yang memiliki kriteria di atas. Ahli PAS harus berlapang dada menerimanya. Ingatlah….. bukan calon yang ingin kita menangkan, sebaliknya adalah PAS kerana ia sebuah Jemaah Islam yang bercita-cita melaksanakan hukum-hukum Allah SWT di dalam pemerintahan negara ini.

PRK Kuala Trengganu akan mengukur sejauh mana tema Muktamar PAS Pusat iaitu PAS UNTUK SEMUA boleh di terima ataupun sebaliknya.

No comments: