Thursday, December 25, 2008

PAS DISARAN WUJUDKAN JABATAN TARBIYYAH

TARBIYYAH ASAS KEKUATAN PAS

Tarbiyyah adalah asas kekuatan PAS, ia ditegaskan oleh Ustaz Idris Hj Ahmad, AJK PAS Pusat merangkap Pengerusi Lajnah Tarbiyyah dan Perkaderan PAS Pusat ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Keperibadian ahli dan Pemimpin Di Era Kemenangan dalam program Tamrin Qubra malam tadi (khamis).

Ustaz Idris berkata, “ setiap pemimpin dan ahli bertanggungjawab secara langsung mempertahankan kemenangan PAS / Pakatan Rakyat di Kedah.Kemenangan ini adalah kemenangan bersama dan menjadi kewajipan seluruh pemimpin serta ahli-ahli PAS mempertahankan kemenangan dan mengekalkan kemenangan untuk kita melaksanakan tanggungjawab kepada agama Allah SWT dalam kemampuan dan batasan yang ada”.

“Program tarbiyyah perlu diperkasakan kembali di semua peringkat organisasi supaya ia menjadi benteng menghadapi ujian di era kemenangan ini, ujarnya lagi. Mana-mana individu PAS tidak boleh lari mengikuti program tarbiyyah kerana ia asas membina kekuatan dalam Jamaah PAS, ujarnya lagi.

Dalam kertas kerja yang dibentangkan, Lajnah Tarbiyyah dan Perkaderan PAS Pusat telah menggariskan beberapa tindakan berkaitan tarbiyyah iaitu, pertama, PAS Kawasan perlu menubuhkan sebuah Jabatan Tarbiyyah peringkat kawasan masing-masing. Tujuannya untuk menyusun, menjalankan serta memantau aktiviti tarbiyyah dalam kawasan. Kedua, melahirkan lebih ramai tenaga tarbiyyah dari kalangan yang mimilik fikrah PAS tulen, dan ketiga, sistem pengurusan Jabatan Tarbiyyah mesti dijalankan berdasarkan konsep ‘kepejabatan’ iaitu menyedia tenaga kerja tetap.

Sementara itu, saudara Hj Taib Hj Ahmad yang membentangkan kertas kerja bertajuk “Kepimpinan Islam” pula menyebut, “gaya kepimpinan yang perlu dicontohi oleh kita (PAS) ialah gaya kepimpinan Nabi Muhammada SAW dan para sahabat baginda. Ini kerana, merekalah merupakan tauladan yang paling baik untuk diikuiti”.

Hj Taib menambah lagi, cabaran kepimpinan Islam iaitu PAS yang memiliki kuasa pada hari ini ialah bagaimana mereka mereka boleh menyesuaikan diri dalam persekitaran masyarakat yang terdiri dari pelbagai latarbelakang agama, budaya dan bangsa. Ini kerana setiap tindak tanduk, keputusan dan ucapan mereka akan dinilai oleh masyarakat. Jika mereka berjaya menampilkan gaya kepimpinan yang baik dan berkesan ia akan memberi impak yang besar kepada perjuangan PAS. Sebaliknya berlaku sudah pasti PAS akan menanggung akibatnya sepertimana yang berlaku kepada PAS Trengganu baru-baru ini”.

Seramai 86 orang peserta hadir di dalam program Tamrin Qubra yang julung kali diadakan dalam tahun ini. Program ini dianjurkan oleh Jawatankuasa Memperkasa PAS Kubang Pasu kerjasama PAS cawangan Tg. Kapor, Jitra.

No comments: