Friday, January 30, 2009

AHLI PAS DI SERU PERKUAT AKIDAH PERJUANGAN

Oleh : Asri Baharom

Usrah Kubra siri ke 28 malam ini akan mengupas tajuk “tuntutan Jihad dan Keperluan Menuntut Ilmu” yang dibentangkan oleh Cikgu Mohd Noor Hanapi, selaku Naqib.

Cikgu Mohd Noor Hanapi, juga Ahli Jawatankuasa Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Kedah berkata, “seluruh ahli PAS wajib memperkuat akidah perjuangan melalui proses tarbiyyah seperti usrah, tamrin dan sebagainya supaya mampu untuk menghadapi fitnah dan ujian yang lebih kompleks dan mencabar di masa depan”.

“Kegagalan perjuangan Islam adalah berpunca dari ahli-ahli tidak memiliki kekuatan akidah perjuangan. Tanpa akidah perjuangan yang kukuh, mana mungkin kita akan dapat melahirkan ahli-ahli PAS yang sanggup berjihad. Bagi mendapat kekuatan akidah, ahli-ahli PAS disarankan supaya menuntut ilmu Islam”, tambahnya.

Beliau memetik Surah At-taubah : 122, Firman Allah SWT yang bermaksud, “ Dan tidaklah betul dan elok orang-orang yang beriman keluar semuanya pergi berperang. Oleh itu hendaklah keluar sebahagian sahaja dari setiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang di tuntut di dalam agama dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya yang keluar berjuang, apabila orang-orang itu kembali kepada mereka. Mudah-mudah mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).

Sehubungan itu, beliau menjelaskan bahawa ahli-ahli PAS harus memahami tentang keperluan berjihad dan menuntut ilmu. Dalam Islam kedua-duanya sangat penting dan perlu di beri keutamaan. Apa lagi dalam keadaan kita yang tidak di minta ataupun diarahkan untuk pergi berjihad, wajib menggunakan masa yang ada untuk menuntut ilmu.

Beliau juga menegur tentang sikap ahli-ahli PAS yang tidak suka atapun malas berdamping dengan majlis ilmu dengan berkata, “bagaimana PAS mampu melahirkan ahli yang sanggup berkorban dalam perjuangan Islam sekiranya mereka tidak memiliki tassawur tentang ajaran Islam itu sendiri”.

Oleh itu, PAS semua peringkat perlu memainkan peranan masing-masing memperkasakan program tarbiyyah di tempat masing-masing yang kini semakin lenyap dan tidak dipedulikan.

“Usahalah dengan bersungguh-sungguh hidupkan kembali program usrah, tamrin, kulliah, qiamullail di tempat masing-masing kerana ia adalah asas kekuatan dalaman kepada seluruh ahli-ahli PAS”, beliau menambah.

No comments: