Saturday, January 17, 2009

MENGAPA PERLU MEMUSUHI PEMBELA

Tersebar luas cerita bahawa PAS Kawasan Kubang Pasu akan mengeluarkan surat pekeliling kepada PAS cawangan seluruh Kubang Pasu tentang status hubungannya dengan PEMBELA ataupun Perikatan Belia Bersatu Malaysia iaitu sebuah badan bukan kerajaan. Maklumat ini diperolehi dari beberapa orang Ahli Jawantankuasa PAS kawasan serta ahli-ahli PAS yang mempunyai hubungan rapat dengan pihak pentadbiran PAS Kubang Pasu.

Surat pekeliling akan dikeluarkan kepada PAS cawangan seluruh Kubang Pasu untuk menjelaskan hubungan PAS Kubang Pasu dengan PEMBELA. Alasannya kerana PEMBELA adalah sebuah badan bukan kerajaan (Ngo) yang tidak berdaftar. Mungkin bermaksud PEMBELA seperti subversif. Di tambah lagi dikalangan beberapa AJK PAS Kubang Pasu menwar-warkan bahawa PEMBELA bukan dianggotai bukan dari kalangan ahli-ahli PAS dan juga alat UMNO/BN untuk merosakkan perpaduan dalam PAS. Dan macam-macam lagi gambaran negatif yang telah dilmeparkan ke atas PEMBELA

Di sini, saya cuba memberi sedikit penjelasan kepada pembaca blog Harapan Baru Kubang Pasu tentang PEMBELA supaya kekeliruan dan tangapan negatif ini dapat dihapuskan, sekaligus supaya melihat kewujudan PEMBELA adalah sesuatu yang strategik samada dari segi politik, sosio-ekonomi dan juga signifikannya terhadap suasana semasa. Juga melenyapkan niat buruk orang-orang tertentu supaya PEMBELA dikuburkan akan memakan dirinya kelak.

PEMBELA ataupun Perikatan Belia Bersatu Malaysia adalah sebuah badan bukan kerajaan yang ditubuhkan pada 9 Mac 2008 lalu iaitu sehari selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri Kedah Darul Aman.

Ia diasaskan oleh aktivis PAS termasuk AJK PAS kawasan Kubang Pasu, mantan pemimpin PAS peringkat negeri dan kawasan dan ahli serta penyokong PAS.
Berikut adalah latarbelakang ringkas Ahli Majlis Eksekutif PEMBELA

NAMA JAWATAN PEMBELA JAWATAN PAS

Ir. Mohd Jamal Nasir Presiden, AJK PAS Kubang Pasu
Mohd Dzohir Hamid Tim. Presiden,Mantan Ketua DPPKP
Che Halim Ismail Naib Presiden 1, Ketua Penerangan Kubag Pasu
Zabedi Usop Naib Presiden 2,AJK PAS Kubang Pasu
Ooi Jin Taik Naib Presiden 3,AJK Kelab Penyokong PAS
Basir Hj Ismail Setiausaha Agung, Mantan Bendahari DPP Kedah
Idris Hassan Pen. Setiusaha Agung, Mantan AJK PAS Kubang Pasu
Zailani Lehem Bendahari, Mantan AJK PAS Kubang Pasu
Asri Baharom Ketua Penerangan, Mantan Naib Ketua DPPKP
Kaman Jaapar` AME,Mantan SU DPPKP
Rosli Omar AME,Mantan AJK PAS Kubang Pasu
Muslim Daud AME, Aktivis PAS
Mokhtar Hamid AME, Aktivis PAS
Md Saad Kasim AME, Aktivis PAS
Abd Ghani Shafie AME, Mantan AJK DPPKP
Mohd A’zam Hj Hassan AME, Aktivis PAS`
Saadon Hashim AME, Penolong SU PAS Kubang Pasu
25 orang Sukarelawan, Aktivis PAS

Jika alasan PAS Kawasan tidak restu kepada PEMBELA kerana isu ‘tidak didaftarkan’, ia dalah persoalan teknikal semata-mata. Perlu diketahui bahawa ia tidak didaftarkan di atas sebab-sebab tertentu dan tidak semestinya Ngo perlu mendaftar baru ia boleh menggerakkan aktivitinya.

PAS Kubang Pasu perlu membuka mata seluas-luas tentang Ngo-Ngo yang wujud di Malaysia dan seluruh dunia. Lihat tentang kewujudan GERAK yang dipimpin oleh Al-Marhum Ustaz Fadzil Mohd Noor, Presiden PAS ketika itu yang akhirnya membentuk pakatan politik atas nama Barisan Alternatif (BA) dalam PRU 10 (1999). Bermula dari situlah, lanskap politik Malaysia berubah sehingga berbondong-bondong ahli-ahli UMNO dan golongan profesional termasuk Ngo-Ngo seperti JIM, ABIM menerima perjuangan PAS. Ramai dari tokoh-tokoh UMNO, Ngo dan profesional menyertai PAS.

BERSIH menggerakkan rakyat menuntut sistem pilihanraya yang bersih dan adil juga tidak didaftrakan. Walaupun perarakan 100 ribu rakyat telah dilaksanakan tapi BERSIH tetap hidup memainkan peranannya yang khusus dalam hal berkaitan Piliahnraya dan SPR.

Begitu juga, IMPAK yang diasaskan oleh YB Mahfuz Hj Omar bersama saudara Sanusi (Setiausaha Politik MB Kedah Pakatan Rakyat), KIJANG MAS dipelopori oleh YB Husam Musa, Niab Presiden PAS dan banyak lagi.

PEMBELA diwujudkan mengambil contoh daripada yang dilakukan oleh pemimpin PAS masa lampau dan sekarang. Tujuan penubuhannya ialah menjadi organ luar PAS dalam menanggani isu-isu berkaitan rakyat setempat serta gerak kerja yang lebih terbuka melibat semua kaum, agama dan budaya. Di samping menyusun pendekatan membina hubungan dengan rakyat yang tidak mahu bersama PAS.

Tindakan PAS Kubang Pasu mengisyitiharkan tiada hubungan dengan PEMBELA, ibarat “habis madu, sepah di buang’ dan ia adalah tindakan yang terlambat. Apatah cuba menyekat PEBELA merancakkan aktiviti-aktiviti melibatkan aktivis dan ahli-ali PAS di Kubang Pasu. Sesungguhnya tindakan PAS Kubang Pasu adalah lebih bersifat politicking untuk mengaburi kelemahan dalam organisasi terhadap pandangan ahli-ahli PAS.

Apakah PAS Kubang Pasu lupa dengan sokongan padu PEMBELA menjayakan program Eskpo Rakyat yang dianjurkan pada tahun lalu. Sokongan dan kerjasama PEMBELA yang terdiri dari seratus peratus aktivis PAS patut dihargai bukannya dianggap sebagai musuh. Jangan kerana ada satu atau dua orang yang tidak disenangi memegang jawatan dalam PEMBELA, maka PAS Kubang Pasu sanggup bermusuh dengan PEMBELA.

PEMBELA akan terus diperkasakan dan memainkan peranan mengikut kemampuan yang dimiliki samada dari segi tenaga, kewangan, buah fikiran, masa serta kebendaan. Pastinya PEMBELA akan menjadi salah satu Ngo yang terus istiqomah mendukong fikrah dan perjuangan PAS, seterusnya menjadi pesaing dengan Ngo-Ngo lain di Kubang Pasu yang hanya berada di belakang tabir PAS.

Pemimpin PAS Kubang Pasu yang membenci PEMBELA memperlihat wajah mereka yang sebenar terhadap aktivis PAS. Mereka sewajarnya menoleh ke belakang ataupun melihat kehadapan tentang tanggungjawab dan peranan untuk mendekatkan PAS dengan Ngo-Ngo, jika tidak mampu untuk mewujudkan Ngo-Ngo supaya menjadi organ luar PAS untuk kepentingan PAS itu sendiri. Lebih banyak Ngo bersama PAS ia lebih baik dari hanya PAS berkawan dengan satu, dua atau tiga Ngo. Kegagalan untuk merapatkan diri dengan Ngo sebenarnya berpunca kelemahan PAS Kubang Pasu itu sendiri, di samping tidak akan membantu PAS menguasi masyarakat yang terdiri dari pelbagai latarbelakang.

Walaupun baru setahun jagung penubuhan PEMBELA ia telah banyak menjalan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan serta membela kepentingan rakyat. PEMBELA tidak mencari nama ataupun publisiti, sebaliknya akan turut serta mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat dan memperkasakan PAS, khususnya di Kubang Pasu.

Oleh itu, sikap prejudis PAS Kawasan terhadap PEMBELA wajar diperbetulkan. Apatah lagi beranggapan bahawa PEMBELA adalah alat UMNO/BN ia adalah pemikiran yang tersasar dan tidak waras.

1 comment:

mihnaz said...

Harap2 PEMBELA tidak membela di waktu kemenangan sahaja.