Saturday, January 24, 2009

RAKYAT DI AJAK BANTAH KEZALIMAN ISRAEL

Himpunan Membantah Kezaliman Regim Zionis Israel yang akan diadakan petang (25 Jan) bertempat di Dataran Darulaman, Jitra yang turut disertai oleh Hj Mohammad Sabu, Naib Presiden PAS merupakan manifestasi solidiriti rakyat dalam kawasan ini terhadap kesengsaraan rakyat dan umat Islam Palestin.

Menurut Mohd Jamal Nasir, Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu bahawa rakyat semua peringkat dalam daerah ini di jemput hadir bagi menyatakan rasa bantahan serta lambang solidiriti ke atas kesengsaraan yang menimpa umat Islam di Palestin yang telah diceroboh dan diserang selama 22 hari oleh regim zionis Israel”.

“Sehingga hari ini lebih 1300 orang rakyat Palestin terbunuh dan gugur sebagai syuhada serta 6000 orang cedera parah. Beribu-ribu bangunan termasuk rumah kediaman, hospital, masjid, sekolah dan bangunan logistic PBB rosak, akibat di bom secara membabi buta oleh golongan yang dilaknat oleh Allah SWT”, ujarnya.

Pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International turut mengesahkan bahawa terdapat bukti tentera rejim Zionis Israel menggunakan fosforus putih semasa menyerang Genting Gaza. Pertubuhan itu mendakwa kesan terbakar pada siling bangunan, serpihan bom yang ditinggalkan dan bahan itu yang terbakar apabila disentuh merupakan bukti tentera rejim Zionis itu menggunakan bom mengandungi bahan fosforus putih.

Fosforus putih merupakan bom pembakar yang diharamkan penggunaannya di kawasan penempatan awam di bawah konvensyen antarabangsa.

Mohd Jamal berkata, PAS sebagai sebuah Jamaah Islam yang tulen di Negara ini sentiasa menyokong serta mendukong perjuangan umat Islam Palestin yang di pimpin oleh Hamas. Kita merasai apa yang mereka rasai. Insya allah kita akan menggerakkan seluruh tenaga yang ada untuk membantu rakyat dan perjuangan Hamas di Palestin sampai mereka di beri kemenangan oleh Allah SWT”.

Oleh itu, Mohd Jamal mengharapkan supaya perjumpaan yang akan diadakan tersebut mendapat sambutan dari seluruh lapisan rakyat di Kubang Pasu, khususnya.

No comments: