Friday, January 30, 2009

SEKRETARIAT PROGRAM TAUTAN KASIH ZIARAH AHLI MUSLIMAT VETERAN PAS UMUR 120 TAHUN

(Gambar...Sekretariat Program Tautan Kasih PAS Kubang Pasu turun ziarah ahli muslimat PAS Kubang Pasu yang kini berumur 120 tahun di Kg. Pulau Ka'in Mukim Jeram, Tunjang)

Pada hari ini para Sekretariat Program Tautan Kasih memulakan misi pertamanya menjejaki ahl-ahli veteran PAS di seluruh kawasan Kubang Pasu yang disertai oleh wartawan Harian Sinar, cik Nor Azlinda Abdul Hamid.

Mungkin ramai yang terkejut apabila wakil Sekretariat Program Tautan Kasih anjuran aktivis PAS mendedahkan telah menemui seorang ahli muslimat PAS Kubang Pasu yang kini berumur 120 tahun. Bukan suatu fakta yang dikelirukan, tetapi adalah suatu realiti.

Ahli muslimat berkenaan bernama Hajjah Hatiah Hassan, juga dikenali sebagai “ToK Nek Tiah” oleh keturunannya yang kini tinggal di Kg Pulau Ka’in, Mukim Jeram, Tunjang.

Menurut Idris Hj Hassan, Ketua Perhubungan Program Tautan Kasih bahawa, “ pada hari ini kita telah memulakan jejak yang pertama menziarahi seorang ahli muslimat PAS yang telah menjangkau usia 120 tahun. Kunjungan kita pada hari ini ke rumah ahli muslimat berkenaan telah mendapat layanan dan sambutan yang sangat baik dari seluruh kaum keluarganya yang tinggal di kawasan sekitar”.

Rombongan Sekretariat Program Tautan Kasih anjuran aktivis PAS yang mengikuti program ziarah pada hari ini adalah terdiri Mohd Jamal Nasir, Ahli Jawatankuasa PAS Kubang Pasu, di samping Rosli Omar, Muslim Daud, Hj Hashim Abu, Md Saad Kasim serta Setiausaha Agong PEMBELA, Basir Hj Ismail.

Idris berkata, “sesungguh seluruh ahli rombongan yang ikut serta dalam ziarah pada pagi ini rasa amat bertuah kerana dapat bertemu dengan seorang ahli muslimat yang kini berusia lebih satu abad dan masih memiliki pendengaran yang jelas, walaupun menghadapi masalah penglihatan”.

“Lebih mengusik perasaan ahli rombongan ialah mendapati ahli muslimat sentiasa memegang tasbih dan masih mampu berzikir dengan jelas menyebut perkataan ‘Laillahaillah’, apabila di minta berbuat demikian oleh wakil rombongan”, Idris menambah.

Di dalam temubual wakil Harian Sinar dan Sekretariat Program Tautan Kasih dengan anak bongsu Tok Nek Tiah tersebut yang kini sepenuh masa menjaga ibunya tersebut bahawa, walaupun ibunya (Tok Nek Tiah) tidak lagi boleh berjalan dan menjamah makanan berat seperti nasi, namun dia tidak menghidap sebarang jenis penyakit kronik. Lebih mengembirakan lagi bahawa ibunya tidak mendapat sindrom ‘nyanyuk’ ataupun alzhaimer seperti kebanyakan orang tua-tua yang lain.

Menurut Mak Cik Mek anak bungsu kepada Tok Nek Tiah bahawa secara anggarannya Tok Nek Tiah, di saamping mempunyai 7 orang anak kandung (2 Meninggal dunia), beliau juga mempunyai sekurang-kurangnya 60 orang cucu, 40 orang cicit, 12 piot dan 2 piat.

Idris menambah, “dalam perjumpaan antara keluarga Tok Nek Tiah dengan Sekretariat Program Tautan Kasih pada hari ini, satu cadangan telah dicapai iaitu untuk menganjurkan satu majlis Himpunan Keturunan Tok Hatiah kerjasama Aktivis PAS Kubang Pasu dalam bulan Mac depan”.

“Inisiatif ini wajar dilakukan bagi menghimpun seluruh keturunan Tok Hatiah yang juga keturunannya ramai menjadi ahli-ahli PAS bukan sahaja dalam kawasan Kubang Pasu bahkan di seluruh Kedah”, Idris berkata.

Di akhir perjumpaan tersebut wakil Sekretariat Program Tautan Kasih telah menghulurkan sumbangan kepada anaknya (makcik Mek) yang kini menjaga Tok Nek Tiah tersebut.

1 comment:

pemuda99 said...

syabas!

http://pas-kubangpasu.blogspot.com/