Sunday, January 25, 2009

Aktivis PAS Kubang Pasu Bantu Baiki Rumah Ibu Tunggal dan Warga Emas

Aktivis PAS Kubang Pasu menggorak langkah secara pro aktif mengumpul dana untuk menjayakan program membaiki rumah warga emas, ibu tunggal dan kurang upaya yang akan dilaksanakan oleh Jawatankuasa Membantu Rakyat Miskin (JEMARI) yang ditubuhkan oleh Badan Bertindak Memperkasa PAS Kubang Pasu.

Pengerusi Jawatankuasa Membantu Rakyat Miskin, Hj Hashim Abu yang ditubuhkan akhir tahun lalu berkata, mesyuarat JEMARI yang diadakan Khamis (malam) lalu telah membuat keputusan membaiki kerosakan 10 unit rumah warga emas dan ibu tunggal dalam Dun Bukit Kayu Hitam, Kubang Pasu.

Hj Hashim merupakan seorang tenaga pengajar di Akedemi Binaan Malaysia (ABM), Cawangan Sintok yang sebelum ini berkhidmat dengan Institut Kemahiran Mara di Kedah, Perak dan Sarawak. Mendapat kelulusan di peringkat High National Diploma (HND) di University of Wale, England. Beliau adalah seorang aktivis PAS yang banyak membantu menjayakan kelas PASTI pada awal penubuhan di negeri Kedah di era 80an serta menjalankan kerja-kerja kebajikan untuk PAS Kedah. Setelah berpindah ke Kubang Pasu ia telah bergiat cergas dalam kerja-kerja kebaikan dalam kawasan dan negeri Kedah.

“Di peringkat permulaan ini, kita akan memberi bantuan membaiki rumah-rumah golongan sasaran dalam Dun Bukit Kayu Hitam seramai 10 orang dan diikuti 10 buah rumah dari Dun Jitra. Progarm ini akan bermual pada pertengahan Februari depan”, ujarnya.

Nama-nama yang terpilih di kalangan ibu tunggal dan warga emas tersebut ialah Bedah Hashim, Manis Idris dan Tiwa Abdullah dan Khamis Ishak, Yahya Salleh, Mehat Hashim, Saad Abdullah, Mokhtar Saad, Ahmad Awang dan Ibrahim Hussain di kalangan golongan susah dari Kg Kubang Betong dan Kg Kubang Pasu. Kedua – dua kampong tersebut terletak di dalam Mukim Hosba, Dun Bukit Kayu Hitam.

Beliau menambah, “dana untuk membaiki rumah golongan sasaran tersebut diperolehi dari rakan-rakan ahli perniagaan di seluruh Negara yang rapat dengan aktivis PAS Kubang Pasu, di samping disumbang oleh Tabung Kebajikan PEMBELA”.

Tujuan kita melakukan program membantu membaiki rumah-rumah golongan terpilih tersebut adalah sebagai menunaikan tanggungjawab PAS sebagai sebuah Jamaah Islam dan parti yang diberi mandat oleh rakyat menerajui kerajaan Kedah Darul Aman pada PRU 12 lalu, di samping mendekatkan mereka berkenaan kepada PAS.

Hj Hashim menambah, ‘rakyat sememangnya menunggu-nunggu apakah bentuk bantuan dan kebajikan yang bakal mereka perolehi setelah PAS memerintah. Bagi menjaga nama baik dan raputasi kerajaan Pakatan Rakyat yang sama-sama kita dokongi ini, maka JEMARI yang ditubuhkan oleh aktivis PAS Kubang Pasu mengambil tindakan pro aktif menjayakan program ini mengikut kadar kemampuan yang ada”.

Walaupun kita sudah menjadi kerajaan, gerak kerja memasyarakatkan PAS tidak boleh berhenti, sebaliknya ia perlu dirancakkan lagi. Rakyat masih tidak faham antara peranan PAS dan kerajaan, kecuali mereka yang mendapat pendedahan tentang politik. Oleh itu, komitmen aktivis PAS Kubang Pasu menjayakan program membaiki rumah golongan sasaran tersebut mesti disokong oleh semua pihak kerana ia adalah sebahagian dari proses mempertahankan kemenangan PAS dalam PRU 13 akan datang, kata Hj. Hashim lagi.

Mengulas tentang kos membaik-pulih rumah yang dijalankan, Hj Hashim berkata, anggaran yang ditetapkan oleh JEMARI tidak melebihi RM 7 ribu untuk setiap unit rumah yang diperbaiki termasuk kos upah atau saguhati kepada pekerja yang ditetapkan. Keutamaan JEMARI ialah dilakukan secara gotong royong memlibatkan aktivis PAS dan ahli-ahli PAS dalam cawangan berkenaan. Secara puratanya kos membaiki pulih bagi peringkat pertama ini ialah RM 2,000 seunit, kecuali dua unit yang memerlukan biaya sebanyak RM 4,5000 setiap satu.

Sehingga kini, JEMARI telah berjaya mengumpul dana sebanyak RM 16 ribu untuk membaiki kerosakan rumah golongan ibu tunggal, warga emas dan kurang upaya yang akan dilaksanakan pada pertengahan Februari depan. Dana kutipan akan diteruskan oleh pihaknya sepanjang masa. Dijangkakan jemari akan mengumpul sekurang-kurangnya RM 150 ribu menjelang akhir tahun ini bagi menjayakan aktiviti yang telah dirancang.

No comments: