Sunday, January 25, 2009

UMAT ISLAM KUBANG PASU BANTAH KEZALIMAN ISRAEL

Kelihatan Mokhtar Hamid, Ahli Majlis Eksekutif PEMBELA memegang bendera Israel yang dibakar oleh Hj. Mohammad Sabu

Program himpunan membantah kezaliman zionis Israel yang diadakan di dataran Darulaman, Jitra, Ahad (petang) dihadiri oleh 1,500 umat Islam termasuk kanak-kanak. Program tersebut anjuran lima Dewan Pemuda PAS iaitu Kubang Pasu, Jerlun, Pokok Sena, Alor Setar dan Padang Terap serta mendapat kerjasama sebuah badan bukan kerajaan iaitu Perikatan Belia Bersatu Malaysia (PEMBELA).

Menurut Zabedi Usop, Ahli Jawatankusa PAS Kubang Pasu merangkap Naib Presiden 2, PEMBELA bahawa, himpunan yang diadakan tersebut bertujuan untuk menyatakan bantahan dan kutukan umat Islam terhadap rejim zionis Israel yang telah menceroboh secara ketenteraan dengan rakus dan tidak berperi kemanusiaan ke atas bumi Palestin selama 22 hari”.

Dalam tempoh pencerobohan tersebut lebih 1300 orang terbunuh termasuk kanak-kanak, warga emas dan orang awam, 6000 orang mendapat cedera parah, 4000 buah bangunan runtuh termasuk masjid, sekolah, universiti, pejabat pentadbiran kerajaan, hospital dan bangunan logistic PBB dan melumpuhkan Bandar Gaza.

Zabebi menambah, “Sesungguhnya umat Islam di mana jua berada adalah bersaudara. Persaudaraan di atas ikatan akidah Islamiyyah, lebih-lebih lagi umat Islam di Palestin yang mendiami bumi anbiya yang merupakan tanah suci ketiga umat Islam yang perlu dipertahankan. Perhimpunan ini juga bagi menyatakan sokongan umat Islam terhadap perjuangan umat Islam Palestin yang dipimpin oleh Hamas”, ujarnya.

“Sesungguhnya kehadiran umat Islam dalam program himpunan ini adalah lambang solidiriti ke atas kesengsaraan yang menimpa umat Islam di Palestin yang telah diceroboh dan diserang selama 22 hari oleh regim zionis Israel”, ujarnya lagi.

Program tersebut turut dihadiri Hj. Mohammad Sabu, Naib Presiden PAS, YB. Datuk Hj. Mahfuz Omar, Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Rohani Abdul Mutalib, Ketua Dewan Muslimat PAS Kubang Pasu, Ustaz Yusoh Ahmad Ketua Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu dan AJK Dewan Pemuda PAS lima kawasan serta Ahli Majlis Eksekutif PEMBELA.

Di program tersebut, sumbangan kutipan dana rakyat Palestin telah diserahkan kepada wakil PAS iaitu Hj Mohammad Sabu, Naib Presiden PAS sebanyak RM 9,377.00 yang disumbangkan oleh Dewan Pemuda PAS Jerlun (RM 1300.00), Persatuan Peniaga Pasar Malam/Pasar Sehari Daerah Kubang Pasu (RM 1,576.00) dan Aktivis PAS kerjasama PEMBELA (RM 6,857.00).

Di akhir program para demonsteran telah membakar bendera Israel dan patung Penjenayah Perang Bush, bekas Presiden Amerika Syarikat yang dilakukan oleh Hj. Mohammad Sabu dan di sambut dengan laungan ‘Allahu Akbar’ dengan penuh semangat oleh para demonstran.

No comments: