Thursday, January 15, 2009

USRAH QUBRA AKAN DILAKSANAKAN OLEH CAWANGAN

Usrah Qubra telah memasuki siri ke -26, sejak ia dijalankan pada bulan April tahun lalu, kini mendapat sambutan yang memberangsangkan dari ahli dan aktivis PAS akan diwujudkan di peringkat cawangan-cawangan seluruh Kubang Pasu bermula Februari depan.

Hj Taib Abdul Rahman, Pengerusi Jawatankuasa Usrah Qubra berkata, Usrah Qubra akan diwujudkan di cawangan –cawangan PAS Kawasan Kubang Pasu bagi menghidupkan kembali program tarbiyyah (usrah) yang semakin berkurangan sejak akhir-akhir ini”.

Di peringkat permulaan sebanyak 12 cawangan di pilih melibatkan kedua – dua DUN dalam Kubang Pasu untuk mengadakan program usrah Qubra yang akan dipimpin oleh enam orang naqib. Cawangan PAS dalam DUN Jitra yang dipilih untuk mengadakan program usrah Qubra tersebuat ialah Malau, Alor Rambai, Tanjung Kapor, Bandar Darulaman, Jitra Jaya dan Teluk Malek. Bagi DUN Bukit Kayu Hitam pula ialah Pulau Pisang, Kg Raja, Padang Limau, Hosba, Lembah Palas dan Bendang Cherok, Changlon.

Katanya lagi, kesemua naqib yang terlibat telah mengikuti program usrah nuqaba yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Rejab dan Ustaz Mohd Fauzi Husin, kedua-duanya Ahli Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Negeri Kedah.

Hj Taib menegaskan bahawa, program Usrah Qubra adalah mekanisme tarbiyyah yang perlu disokong oleh setiap ahli dan aktivis PAS kerana ia penting dalam proses membentuk kesatuan fikrah dan amal dalam PAS. Tanpa usrah, bagaimana kita dapat memastikan setiap ahli memahami perjuangan PAS untuk membawa dasar-dasar Islam dalam aspek kehidupan duniawi.

Program Usrah Qubra peringkat cawangan akan diadakan sebulan sekali mengikut jadual yang ditetapkan oleh pihaknya.

Insya allah, pihak kita juga akan menjemput AJK PAS Kawasan untuk terlibat dalam program Usrah Qubra kerana ia satu-satunya program usrah yang dijalankan dalam kawasan Kubang Pasu yang melibatkan ahli-ahli dan aktivis PAS.

Sehubungan itu, satu majlis perjumpaan antara para naqib dan wakil PAS cawangan akan diadakan pada awal Februari depan.

No comments: