Sunday, January 25, 2009

AKTIVIS PAS SOKONG USTAS YUSOF AL-MARHUM HJ AHMAD DAN DR ROHANI ABDUL MUTALIB, PIMPIN DEWAN PEMUDA DAN MUSLIMAT KUBANG PASU


Para aktivis PAS Kubang Pasu mengambil ketetapan menyokong kepimpinan Dewan Pemuda dan Muslimat PAS Kubang Pasu dikekalkan di bawah kepimpinan Ustaz Yusof Al-Marhum Hj. Ahmad dan Dr. Rohani Abdul Mutalib pada sesi 2009/2011.

Menurut Asri Baharom, Koodinator calon-calon Kepimpinan Baru PAS Kubang Pasu bahawa, kaji selidik pendapat yang dijalankan mendapati majoriti ahli-ahli dan aktivis PAS Kubang Pasu masih menyokong dan mahu Dewan Pemuda dan Muslimat di pimpin oleh kedua-dua tokoh berkenaan.

Walaupun terdapat sedikit perbezaan pendapat di atas sokongan tersebut, Asri berkata ia merupakan perkara biasa dalam mana-mana organisasi, khususnya parti politik. Majoriti masih mahu mengekalkan kedua-dua tokoh tersebut kerana yakin mereka mampu memainkan peranan dengan berkesan kepada PAS Kubang Pasu.

Asri menambah, sokongan padu aktivis PAS kepada kepimpinan kedua-dua dewan tersebut sangat penting dalam usaha memperkasakan gerak kerja PAS dalam kawasan. Di samping memastikan kedua-dua dewan sebagai sayap parti dalam gerak kerja berkaitan tarbiyyah, dakwah dan politik yang menjadi teras kepada perjuangan PAS di negara ini.

“Dalam konteks pilihanraya, dewan pemuda dan muslimat adalah organ penting parti yang sangat signifikan mendekati golongan pengundi wanita dan pemuda untuk memberi sokongan kepada PAS. Kedua-dua golongan (wanita dan pemuda) ini telah menyumbangkan kepada perubahan lanskap politik dalam negara pada PRU 12 lalu serta Pilahanraya Kecil yang berlaku iaitu di Permatang Pauh dan Kuala Trengganu baru-baru ini”, ujarnya.

Berdasarkan kepada perkembangan yang berlaku, aktivis PAS optimis bahawa sekurang-kurangnya sebuah kerusi di peringkat DUN dalam Kubang Pasu akan menjadi milik PAS pada PRU 13 akan datang. Namun tidak dinafikan bahawa ketiga-tiga kerusi yang akan dipertandingkan akan menjadi fokus dalam gerak kerja pilhanraya pada masa depan.

Oleh itu, gerak kerja di peringkat dewan pemuda dan muslimat mesti di susun serta menjurus kepada menarik sokongan pengundi dalam kawasan ini. Dewan Pemuda dan Muslimat perlu diperkasakan dalam menjalankan aktiviti kemasyarakatan supaya ia memberi impak politik yang menguntung PAS di tahun mendatang , kata Asri lagi.

Sehubungan itu, sokongan aktivis PAS ke atas kepimpinan dewan pemuda dan dewan muslimat adalah amatlah tepat dan wajar sekaligus memperlihatkan sikap mereka yang mengutamakan kepentingan PAS dalam Kubang Pasu. Aktivis komited untuk memberi sokongan dan kerjasama dengan kedua-dua dewan tersebut supaya semua perancangan yang di buat dapat dilaksanakan dengan jayanya.

“Dewan Pemuda dan Muslimat disarankan supaya mengwujudkan suatu mekanisme dalam gerak kerja yang melibatkan aktivis PAS dalam semua peringkat dalam Kubang Pasu supaya mereka tidak bergerak bersendirian dan tidak terikut-ikut dengan rentak ‘berpolitiking’ yang boleh merugikan PAS” katanya lagi.

No comments: